Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

In Brabant zijn binnen eerdere CmK-periodes twee programma's ontwikkeld voor de implementatie en borging van cultuureducatie: De Cultuur Loper en De Culturele Ladekast. Een themagroep - met medewerkers uit alle betrokken organisaties - heeft in het kader van CmK3 beide programma’s met elkaar verbonden tot Cultuurtraject Brabant. Een belangrijk voordeel is dat nu in Brabant een gezamenlijke taal en visie is ontstaan rondom het borgen van cultuureducatie in het onderwijs.

Naar Cultuurtraject Brabant

Binnen deze themagroep werken Nieuwe Veste (Breda), CultuurContact (Helmond), Huis73 ('s-Hertogenbosch), CiST (Tilburg), De Muzelinck (Oss), Erfgoed Brabant en Kunstloc Brabant samen. Met CultuurStation (Eindhoven) is een inhoudelijke samenwerking op dit thema.  

Wat is hierin gedaan?

De sterke punten uit beide programma’s zijn door de themagroep samengevoegd. Denk hierbij aan: 

  • een meer beknopte omschrijving van het traject dat een school met een intermediair doorloopt;
  • een vereenvoudigde structuur van het traject, namelijk drie fases: 
    de route bepalen, uitvoeren en onderhouden;
  • aanpassing van veelgebruikte instrumenten, die ondersteuning bieden in het traject;
  • nieuw geformuleerde vermogens, namelijk:
    Maken, Meemaken en Betekenis geven. 

Culturele vermogens: Maken, Meemaken en Betekenis geven  

Cultuureducatie is volop in ontwikkeling. Momenteel wordt er landelijk gewerkt aan een totale curriculumherziening. De conceptkerndoelen voor het leergebied kunst en cultuur zijn onlangs bekendgemaakt. Het zal nog geruime tijd duren voordat deze wettelijk zijn vastgesteld. Voorlopig blijven de huidige kerndoelen gelden. 

Voor scholen bieden de huidige kerndoelen echter te weinig om de ontwikkeling van leerlingen te duiden en herkennen. Met drie nieuw geformuleerde culturele vermogens reiken we de school hiervoor meer taal en richting aan. Het creërend vermogen (maken), receptief vermogen (meemaken) en reflectief vermogen (betekenis geven) en de daarbij geformuleerde bouwstenen geven een didactisch handvat om de ontwikkeling van de leerling te monitoren. Hiermee kunnen leraren vaardigheden, opgedane kennis en attitude van de leerling benoemen en volgen. Bij het ontwikkelen van deze vernieuwde Brabantse visie en taal hebben we – zoveel als mogelijk – de ontwikkelingen rondom de landelijke curriculumherziening en de nieuwe kerndoelen gevolgd.

Wat ligt er nog?

De themagroep CmK3 is momenteel bezig met het afronden van de werkzaamheden. Hierin zijn een aantal wensen en vragen geformuleerd om in CmK4 op door te pakken. Bijvoorbeeld:

  • Hoe vertaal je een bouwsteen naar waarneembaar gedrag in de klas?
  •  Wat is er nodig aan professionalisering (voor docenten, intermediairs en cultuurprofessionals) om te werken met de vermogens?
  • Hoe kunnen de vermogens en bouwstenen nog beter aansluiten bij de nieuwe kerndoelen? (bijv. rondom erfgoed)

In de loop van 2025 wordt duidelijk hoe dit wordt opgepakt. Bijvoorbeeld met het plan voor een Brabantbrede Professionele Leergemeenschap (PLG) rondom curriculumvernieuwing. 

nieuws

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO, PRO)? Welk aanbod is er?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang