Hoe kun jij jouw Brabantse kunst- en cultuuronderneming verstevigen en laten groeien? Kunstloc Brabant helpt je daar graag bij. Dat doen wij op financieel, zakelijk en artistiek vlak. Vergroot jouw kennis en netwerk tijdens één van onze helpdesks, trainingen of bijeenkomsten. Daarnaast ontwikkelen we diverse leerprogramma’s.
Ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.
Direct aan de slag

Wat is cultureel ondernemerschap?
Cultureel ondernemerschap is ondernemerschap waarbij een ondernemer streeft naar een optimale balans tussen zakelijke en artistieke doelstellingen. Het is een weg zoeken binnen de artistieke ambities, de verkoopbaarheid, toegankelijkheid en publieksvoorkeuren. Een cultureel ondernemer ziet en grijpt kansen. En maakt gebruik van passende zakelijke inzichten om een optimaal artistiek product te realiseren.
Wat Kunstloc Brabant voor jou kan doen
Wij helpen je met:
- Persoonlijk advies over financiering, zakelijke en artistieke ontwikkeling
- Training en workshops
- schrijftafels
- Leertrajecten op maat
- kennisdossiers over actuele thema’s
- Inspiratie uit de praktijk
Adviesgesprek
Wil je sparren over je plannen, financiering, artistieke koers of een mogelijke samenwerking? Plan een gratis adviesgesprek met een van onze adviseurs.
Voor wie?
Wij zijn er voor:
- Professionele makers en ontwerpers
- Uitvoerend kunstenaars
- Culturele instellingen
Advies bij subsidie-aanvragen
Goed om te weten: je kunt bij Kunstloc Brabant geen subsidie aanvragen. Natuurlijk ondersteunen we je wel bij het voorbereiden van een subsidie-aanvraag. Neem gerust contact op voor meer informatie.
Actueel
Agenda
Schrijftafel voor creatieven
werk aan je socials, projectplan en begroting
24 feb. 2026
Leertraject: Route Ondernemerschap
versterk in zes sessies je professionele ontwikkeling en zakelijke vaardigheden
Online oriëntatiegesprek
wat kan Kunstloc voor jou betekenen?
Speeddaten met VSBfonds
online speeddates voor financiering sociale projecten in Noord-Brabant
Schrijftafel voor creatieven
werk aan je socials, projectplan en begroting
Online oriëntatiegesprek
wat kan Kunstloc voor jou betekenen?
Schrijftafel voor creatieven
werk aan je socials, projectplan en begroting
Online oriëntatiegesprek
wat kan Kunstloc voor jou betekenen?
Volg de laatste trends & ontwikkelingen
Zelfportret Frida Kahlo voor recordbedrag geveild
Een zelfportret van Frida Kahlo is in New York voor een recordbedrag van 47,5 miljoen euro (54,66 miljoen dollar) geveild. Het is het duurst verkochte kunstwerk van een vrouw. Binnen Kahlo’s oeuvre geldt het werk getiteld El sueño (De Droom) als belangrijk stuk. El sueño werd in de jaren tachtig ook al eens geveild, maar ditmaal leverde het schilderij duizend keer zoveel op.
De verkoopprijs werd vooraf geschat op een bedrag tussen de 40 en 60 miljoen dollar. Vóór donderdag was een werk van de Amerikaanse modernist Georgia O’Keeffe het duurst verkochte werk van een vrouw. Dat werd in 2014 voor 44,4 miljoen dollar geveild. Dat een werk van Kahlo zoveel heeft opgebracht, komt volgens The New York Times mede door de hernieuwde interesse in het surrealisme en specifiek van vrouwen binnen de beweging.
24-11-2025,
Bron: de Volkskrant
Fotografenduo Chris en Marjan stopt door teruglopende inkomsten vanwege AI
Kunstenaars en andere creatieven zien de budgetten van opdrachtgevers kleiner worden en krijgen steeds meer concurrentie van AI. Fotografenduo Chris en Marjan gooit de handdoek in de ring, en portretteert nog eenmaal hun geliefde beroepsgroep.
Marjan: “Na achtenhalf jaar gaan we stoppen met fotografie. We hebben keihard gewerkt, maar het lukt niet om er een volwaardig loon uit te halen. Ik ben moe van het strijden. Bij reclameklussen bijvoorbeeld is het contact de afgelopen jaren verhard." Christopher: “Onderhandelen hoort erbij, maar dit is deel van een bredere trend. Iedereen maakt foto’s met smartphones, waardoor fotografie niets meer dan een druk op de knop lijkt." Ook geeft Marjan aan dat de opkomst van AI ook meespeelt. Hierdoor lijkt het nog makkelijker om beeld te maken, fotografen kunnen daar niet tegenop concurreren.
24-11-2025,
Bron: Het Parool
Waarom Nederland een designgigant is: van polderen tot wereldtrends
De Dutch Design Week is een wereldwijd begrip: jaarlijks laten zo'n 350.000 bezoekers zich onderdompelen in de broedplaats van creativiteit. Ook studenten uit alle windstreken vliegen naar Nederland, omdat ze van Nederlandse ontwerpers les willen krijgen op de Design Academy in Eindhoven. Hoe kan het dat Nederland, een klein land, zo groot is in de designwereld? Stand van Nederland: Generatie Next zocht het uit.
Trendvoorspeller Lidewij Edelkoort, verbonden aan de Design Academy, legt uit dat de hele wereld naar de academie komt omdat "Dutch Design niet alleen meer Dutch is". Ze noemt de Nederlandse ontwerpen een "reflectie, een methode en een conceptuele aanpak waardoor je op andere manieren gaat denken en maken".
24-11-2025,
Bron: WNL
Wil je ondersteuning, inspiratie of advies?
Neem contact met ons op.











