Met Kunstloc Brabant haal je alles uit jouw ondernemerschap!

Als cultuurondernemer ben jij het kloppende hart van de Brabantse cultuursector. En wij geven je graag de ondersteuning die je nodig hebt om jouw ondernemerschap te boosten.

Voor makers én mogelijkmakers

Of je nu een maker (professionele kunstenaar) of mogelijkmaker (zzp’er of vertegenwoordiger van een culturele instelling) bent, wij zijn er voor je. Met 1-op-1 advies waar jij zakelijk, artistiek én qua marketing iets mee kunt. Maar ook met inspirerende bijeenkomsten, toffe leerprogramma’s en door het delen van relevante kennis en informatie.

Deze video is gemaakt door Juliana Erazo.

Wij zijn fan van jou

Wij van Kunstloc Brabant zijn fans. Van de ongekende kracht van verbeelding. En van alle ondernemers in kunst & cultuur zoals jij, die deze oerkracht elke dag gebruiken en versterken. Samen met jou pluizen we uit hoe jij je cultuurbusiness verstevigt en laat groeien. Laten we je zien hoe jij maximaal gebruik kunt maken van jouw eigen kracht. En helpen we je om je minder sterke kanten eens goed aan te pakken. We doen dit aan de hand van acht handige ondernemersprofielen. Welke culturele superheld past het beste bij jou?

De illustraties van de ondernemersprofielen zijn gemaakt door Juliana Erazo.

Ontdek de 8 ondernemersprofielen

De storyteller

Je creëert impact door de verbeelding te prikkelen en zet mensen aan het denken met boeiende, waardevolle verhalen. Vergeet niet om af en toe ook goed naar anderen te luisteren.

De innovator

Je bent speels, exploratief, experimenteel en hebt lef. Je streeft naar vernieuwing en zoekt voortdurend naar nieuwe denkkaders. Let er wel op dat je de haalbaarheid van je ideeën niet uit het oog verliest.

De Risiconemer

Je zoekt en creëert kansen en neemt gecalculeerde risico’s. Je durft te investeren in mensen en ideeën. Kijk wel uit dat je niet roekeloos wordt in je enthousiasme.

De Maker

Je creëert authentiek werk vanuit een artistiek inhoudelijke visie. Je bent gedisciplineerd en toont vakmanschap. Zorg er wel voor dat je in contact blijft met de wereld om je heen.

De Marktonderzoeker

Je signaleert trends en ontwikkelingen binnen jouw discipline of werkveld en bent sterk in zelfreflectie en positiebepaling. Bedenk wel: nieuw is niet altijd beter!

De Manager

Je richt processen effectief in en weet mensen en middelen efficiënt in te zetten om je doelen te behalen. Let er wel op dat je altijd in contact blijft met je gevoel.

De Netwerker

Je brengt ideeën of plannen overtuigend naar voren om mensen te enthousiasmeren. Je bent doel- en resultaatgericht. Zorg er wel voor dat je voldoende ruimte laat voor de plannen van anderen.

De Co-creator

Je gelooft in de kracht van verbinding en brengt mensen samen. Je smeedt solide partnerschappen en deelt kennis. Vergeet niet om ook in je kracht als individu te investeren.

Deze video is gemaakt door Juliana Erazo.

Deze video is gemaakt door Juliana Erazo.

boost je ondernemerschap

Tips en vaardigheden om met kunst het verschil te maken

Hoe zet je je als kunstenaar in voor maatschappelijke vraagstukken? En doe je dat dan in opdracht? Of op eigen initiatief?

Collectie en archief voor de toekomst

In dit kennisdossier delen we meer informatie, onderzoeken, adviezen en tips over het behouden van een collectie en/of archief voor de toekomst.

Voorbij de valkuilen van publiekswerking

Publiekswerking is een toverwoord geworden. Maar wat zijn nu de do's en dont's bij deze actieve zoektocht naar verbinding met publiek?

De zzp'er vertegenwoordigd

Wie maakt zich sterk voor de zelfstandigen? Om aan deze roep gehoor te geven is de Vereniging Zelfstandigen Nederland (VZN) opgericht.

Formats en tips voor het opstellen van een begroting

Een goede begroting is cruciaal voor het slagen van je plannen. Wij helpen je op weg met een modelbegroting, eenvoudige formats, tips en aandachtspunten.

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

Checklists, stappenplannen en invuldocumenten die helpen helder te krijgen wat de WBTR voor gevolgen heeft voor jouw stichting of vereniging.

Wegwijs in de cultuurfinanciering

Subsidies en fondsen liggen voor de hand, maar er is zoveel meer mogelijk! We nemen je mee in de belangrijkste vormen van financiering in de cultuursector.

Wegwijs in subsidieland

De lijst van subsidiemogelijkheden en fondsen is continu aan verandering onderhevig. Hoe vind je hier je weg? Wij helpen je op pad.

Schrijftips voor een krachtig projectplan

Hoe schrijf je een plan dat iedereen kan volgen, waar de artistieke kwaliteit tastbaar in wordt en waar je aansluit bij doelen van jezelf, partners en de financier? Daar willen wij met dit artikel een handje bij helpen.

Zes tips die het aanvragen van subsidie makkelijker maken

Wil je investeren in jouw creatieve idee, project of onderneming? We helpen je graag om je subsidieaanvraag zo makkelijk mogelijk te maken.

De kunst van het begroten

Financieren en begroten. Niet het meest favoriete onderwerp van vele cultuurmakers. Onze adviseur Evelien zet 9 tips op een rij die het je iets makkelijker maken.

Het nieuwe werken

Zelfstandig ondernemer zijn in de culturele sector vraagt veel van je. Wat is je status als zzp'er? Tijdens de Content & Connectie sessie kwamen deelnemende zelfstandigen tot vijf uitgangspunten om fair practice na te streven.

Op weg naar een succesvolle samenwerking

Waarom moeilijk doen als het samen kan? Lees ons inspiratieboekje vol tips en aandachtspunten voor de cultuursector en het onderwijs.

Toepassing culturele codes: een urgentie die je zélf moet voelen

Hoe worden Fair Practice Code, Governance Code Cultuur en Code Diversiteit & Inclusie toegepast, en waar lopen organisaties tegenaan? Lees hier de antwoorden op vragen die leven in het culturele veld.

20 tips om opdrachtgeverschap beter vorm te geven

Hoe ga je als opdrachtgever en opdrachtnemer met elkaar om? We gingen in gesprek met experts op dit gebied en hebben de beste tips en adviezen verzameld.

Online marketing voor makers

'Wat moet ik met al die online media?' Ben authentiek en zorg dat je een plan hebt.

De kracht van verbeelding voor effectieve communicatie

Kunst heeft grote raakvlakken met het communicatievak. Hoe kunnen we de kracht van verbeelding inzetten voor effectieve communicatie?

schrijf je in voor onze nieuwsbrief!