Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Kunstloc Brabant heeft als penvoerder van de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) 2017-2020 de verantwoording over 2019 ingediend bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. Met dank aan de medewerking van alle deelnemende partners in de provincie konden wij de gevraagde informatie ook dit jaar op tijd aanreiken. Naast cijfers is het inhoudelijk verslag een vast onderdeel van de jaarlijkse verantwoording. Hierin schetsen we op hoofdlijnen welke stappen gezet zijn om de gevraagde cijfers inhoudelijk te onderbouwen.

Aandacht voor cultuureducatie op 354 scholen

In 2019 namen 47 van de 57 middelgrote en kleinere gemeenten in Brabant deel aan CmK. Dat is ruim 82% van de gemeenten, de vijf grote steden niet meegeteld. In totaal zijn dat 354 scholen, 5981 onderwijsprofessionals en 767 educatiemedewerkers van culturele instellingen. Door hun inzet, kennis en expertise zijn 88.460 leerlingen in aanraking gekomen met kunst en cultuur! Eind 2019 was van alle gemeenten samen een bedrag van € 495.000 nog niet besteed en doorgeschoven naar 2020.

Highlights in 2019

Wat waren de hoogtepunten in 2019? We lichten ze voor je uit: 

Drie speerpunten centraal

In 2019 stonden 3 speerpunten centraal. Met behulp van de publicatie Het Fundament uit 2018 zijn we met deze speerpunten aan de slag gegaan:

  • Vertrouwen in het gedachtegoed van De Cultuur Loper;
  • De focus op school-leraar-leerling en de bewustwording van het doel;
  • De effecten en de rol van de culturele omgeving van het kind.

 

Het traject van De Cultuur Loper bijstellen

Onze adviseurs hebben intermediairs, trainers en cultuurcoördinatoren betrokken bij gewenste aanpassingen van de stappen binnen De Cultuur Loper en de bijbehorende instrumenten. Ook de resultaten van de monitor uit 2018 zijn hierbij meegenomen en in gang gezet. Dit alles om een flexibele toepassing van De Cultuur Loper mogelijk te maken.

 

Kennisdeling

Op lokaal, provinciaal en landelijk niveau vond kennisdeling plaats. De inhoudelijke themabijeenkomsten werden zeer gewaardeerd. Voor veel in Brabant ontwikkelde activiteiten en instrumenten blijkt belangstelling te zijn in het hele land.

 

Scholing

Het aantal scholingsactiviteiten nam, ondanks de werkdruk en beperkte tijd in het onderwijs, in 2019 fors toe nadat dit in 2017 en 2018 sterk achterbleef. Het inzetten op meer co-creatie en coaching-on-the-job door trainers en co-teachers droeg positief bij aan deze groei. Daarnaast is samen met trainers nieuw scholingsaanbod ontwikkeld voor cultuuraanbieders en -professionals.

 

Samenwerking Pabo’s

Er is geïnvesteerd in de samenwerking met de Pabo’s. Zo is Het Cultureel Zelfportret geïntroduceerd en geïmplementeerd. Studenten maken hun eigen culturele ontwikkeling zichtbaar door te werken met het digitale volginstrument. Dit in het kader van hun persoonlijkheidsontwikkeling en als aankomend leraar en cultuuroverdrager. De ambitie is om het instrument in te zetten tijdens de hele duur van de opleiding, om structurele aandacht en verdieping aan de culturele ontwikkeling te geven.

 

Intermediairsfunctie

Van de 47 gemeenten geeft 89% aan dat de intermediairsfunctie is geborgd. In twee gemeenten geldt dit voor de duur van de CmK regeling en in drie gemeenten is de functie nog niet geborgd. 50% van de scholen geeft intermediairs een hoge waardering, 47% geeft een goede/positieve beoordeling aan de intermediairsfunctie.

Lees de hele verantwoording

Wensen voor de toekomst

Naast de successen geven deelnemende partners aan welke wensen zij hebben voor toekomst. Wensen als aandacht voor het betrekken van het voortgezet onderwijs, verbetering van De Cultuur Loper website, flexibiliteit van het traject De Cultuur Loper, scholingsactiviteiten voor cultuuraanbieders en -professionals en blijvende aandacht voor cultuureducatie lezen we terug. Veel van deze wensen staan op de agenda of zijn in gang gezet.

meer nieuws over cultuureducatie

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Goed nieuws voor cultuureducatie binnen het mbo. Er komt structureel meer geld voor educatie beschikbaar.

26 februari 2025
Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen als 'vreemde (kunst)vogel' op een conferentie over burgerschap.

28 januari 2025
Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril