Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Het onderwijs vraagt om een verbinding van cultuureducatie met andere vakken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan taalvaardigheden, mediawijsheid of techniek. Om deze vakken aan elkaar te koppelen wordt er optimaal gewerkt aan het ontwikkelen van de juiste competenties en vaardigheden bij leerlingen. Kunstloc Brabant vindt dit belangrijk en werkt aan integratie van cultuureducatie met andere vakken. Het project De Creatieve Code is hier een voorbeeld van, een leerlijn creatief programmeren voor bovenbouw primair en onderbouw voortgezet onderwijs, gemaakt voor en door kunstenaars.

Bezoek decreatievecode.nl

De Creatieve Code

In het onderwijs is er steeds meer aandacht voor programmeren. Programmeren alleen spreekt bij kinderen echter niet altijd tot de verbeelding. 'De Creatieve Code' is een leerlijn creatief programmeren ontwikkeld door MU met diverse partners, die leerlingen (en docenten) bewust maakt van de code waaruit onze digitale wereld is opgebouwd. Samen met kunstenaars worden programmeertalen ontdekt en toegepast, met kunstwerken als eindresultaat. Het project is gericht op de bovenbouw van de basisschool en onderbouw van het voortgezet onderwijs. 

Creativiteit en technologie

Door creativiteit en technologie te koppelen, geeft de Creatieve Code invulling aan wat wel 21e eeuwse vaardigheden worden genoemd, een term die momenteel hoog op de agenda staat in het onderwijs. Het gaat daarbij om creativiteit, samenwerken en digitale geletterdheid. Bovendien is De Creatieve Code een voorbeeld van vakoverschrijdend en projectgericht onderwijs door de kunstzinnige, beeldende vakken en design thinking te koppelen aan computeronderwijs en ICT.

Samen nieuw onderwijs maken

De Creatieve Code wordt op initiatief van kunstruimte MU in nauwe samenwerking met allerlei betrokken partijen ontwikkeld. Co-producent Kunstloc Brabant en Cultuurstation zorgen voor een goede inbedding in het curriculum van scholen en aansluiting op kerndoelen en culturele competenties. Scholen werken actief mee aan het ontwikkelen en testen van de cursus, zoals het Sondervick (Veldhoven), De Borne (Tilburg), Het Slingertouw (Eindhoven), Angelaschool (Boxtel) en het Varendonck (Asten). MOTI (Breda) neemt de Creatieve Code op in hun nieuwe tweejarige educatieve tentoonstelling over beeldcultuur. De Eindhovense Studio Tast ontwerpt het lesmateriaal.

Leerlijn creatief programmeren

In 2016 gingen kunstenaars en ontwerpers de klas in om pilots te lanceren op scholen in de regio. Op basis van de resultaten daarvan werd het uiteindelijke lesmateriaal ontwikkeld. Vanaf 2017 is dit online beschikbaar voor alle scholen in Nederland. De leerlijn richt zich niet alleen op de kennis en vaardigheden van leerlingen maar ook op die van docenten. Het doel is dat scholen de leerlijn creatief programmeren zelf in hun klassen kunnen implementeren.

[CODE<KID/KIT>] | MU & Cinekid

[CODE<KID/KIT>] is een project dat draait om beeldende kunst, vormgeving en de rol van code in de wereld, met kinderen als doelgroep. Met het project slaan Cinekid en MU de handen ineen om vanaf 2019 gezamenlijk nieuwe kunstwerken in opdracht te laten maken. Deze werken voegen een tastbare en materiële extra laag toe aan De Creatieve Code. De werken worden gemaakt door jonge kunstenaars en vormgevers die een connectie hebben met Brabant, en door MU en Cinekid worden geselecteerd. De werken worden na een eerste presentatie tijdens het Cinekid festival door MU getoond op onderwijslocaties in Brabant, als materialisering van De Creative Code. Cinekid en MU ontvangen een bijdrage uit de impulsgelden voor de ontwikkeling van het project in de eerste twee jaar, de pilot-fase.

Waarom een bijdrage uit de impulsgelden?

De adviescommissie spreekt van een aansprekend initiatief van MU en Cinekid waarbij drie Brabantse makers worden ingezet om bij te dragen aan een educatief project op het snijvlak van kunst en technologie. Zij ziet een meerwaarde ontstaan voor het Brabantse cultuursysteem in de samenwerking tussen de presentatie-instelling en het festival. De commissie ziet kansen die dit project en de samenwerking met Cinekid biedt voor de zichtbaarheid van de betrokken makers en voor MU buiten de provincie. Zij waardeert ook de intentie van de aanvragers om het werk met name te tonen op scholen in West-Brabant, die doorgaans iets minder toegang hebben tot dergelijk cultuuraanbod.

De volledige aanvraag vind je in het publieke overzicht van aanvragen op onze website: IMP/2019/T2/169

De Creatieve Code in MEST

Lees het artikel Blind voor bytes in MEST magazine #14!

Blind voor bytes

De Creatieve Code in MEST

Partners

'De Creatieve Code' is een leerlijn creatief programmeren ontwikkeld door MU met diverse partners.

Pilotscholen
PO: De Borne Tilburg / CultLab (ism Fontys)
Het Slingertouw (Eindhoven)
Angelaschool (Boxtel) 
VO: Sondervick College Veldhoven (HAVO)
Varendonck College (Asten)

Co-producenten
Kunstloc Brabant
Cultuurstation

Kunstinstellingen
Cinekid
MOTI (Breda)
TETEM (Enschede) 
Fiber (Amsterdam) 
Snapput 
Codeforu

Meer weten over creatief programmeren in het onderwijs?

Neem contact met mij op.

zo stimuleren wij creativiteit in het onderwijs

Cultuureducatie onmisbaar in het middelbaar onderwijs

cultuurcoördinator Sanne van Bussel en intermediair Aart van Stiphout over cultuureducatie op de middelbare school.

19 maart 2024
Cultuureducatie onmisbaar in het middelbaar onderwijs

37 scholen voor speciaal onderwijs ontvangen gratis muziekinstrumenten

37 scholen voor het speciaal basisonderwijs in Brabant kregen gratis muziekinstrumenten.

5 maart 2024
37 scholen voor speciaal onderwijs ontvangen gratis muziekinstrumenten

Club Zien laat vmbo-leerlingen ‘aan’ gaan in Brabantse musea.

Club Zien laat alle vmbo-leerlingen in Brabant met educatief aanbod kennis maken met musea.

5 maart 2024
Club Zien laat vmbo-leerlingen ‘aan’ gaan in Brabantse musea.

Kunst en cultuur toegankelijk maken voor alle Brabantse jongeren

Kunstloc Brabant heeft als doel om komend jaar de toegankelijkheid van kunst en cultuur voor jongeren (12 tot en met 29 jaar) te vergroten .

16 februari 2024
Kunst en cultuur toegankelijk maken voor alle Brabantse jongeren

Podcast KunstKracht #3 | Cultuureducatie

Een gesprek tussen Kees de Heer, statenlid van CDA in Noord-Brabant en cultuurcoach Leonie Oomen.

8 februari 2024
Podcast KunstKracht #3 | Cultuureducatie

Cultuureducatie helpt je te ontdekken wie je bent

Cultuurcoördinator Janneke Vanhouten en intermediair Mirte Oostrom vertellen over de kansen die CmK biedt.

3 februari 2024
Cultuureducatie helpt je te ontdekken wie je bent

Monitor cultuureducatie 2024

In 2024 meten we voor de tweede keer de opbrengsten van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit 3.

31 januari 2024
Monitor cultuureducatie 2024

Aanvraag voor nieuwe periode Cultuureducatie met Kwaliteit in Noord-Brabant gaat van start

Voor CmK4 komt vanuit het Rijk jaarlijks 2 miljoen beschikbaar voor cultuuronderwijs in Noord-Brabant.

19 december 2023
Aanvraag voor nieuwe periode Cultuureducatie met Kwaliteit in Noord-Brabant gaat van start

Laatste ontwikkelingen Kunst in School-traject

Kunstloc begeleidt kunstenaars om tentoonstellingen te maken die van school naar school reizen in Brabant.

18 december 2023
Laatste ontwikkelingen Kunst in School-traject

‘Je ziet kinderen echt groeien van goed cultuuronderwijs’

Een intermediair cultuureducatie en betrokkenen vertellen over het belang van cultuuronderwijs op scholen.

12 december 2023
‘Je ziet kinderen echt groeien van goed cultuuronderwijs’

12 studenten ontwerpen buitenkunst voor Festival Kaapstad

ArtCoDe studenten werken bij Studio Public Space aan een kunstopdracht in de openbare ruimte.

7 december 2023
12 studenten ontwerpen buitenkunst voor Festival Kaapstad

Wicked Theaterlessen

Hoe kunnen theaterdocenten hun praktijk doorlopend relevant houden en vernieuwen?

30 oktober 2023
Wicked Theaterlessen

Resultaten Evi monitor onder Brabantse scholen

CmK-scholen hebben een duidelijke visie op cultuureducatie, maar hebben steun nodig om de hele school er achter te krijgen.

12 oktober 2023
Resultaten Evi monitor onder Brabantse scholen

Blog | Hoe betrek je jongeren bij een documentairefestival?

We vroegen Maartje van Roessel een blog te schrijven over hoe ze bij Documentairefestival Beholders jongeren betrekken.

22 september 2023
Blog | Hoe betrek je jongeren bij een documentairefestival?

8 redenen om te investeren in cultuureducatie (en wat zijn de gevolgen als je dat níet doet?)

In dit artikel geven we je acht belangrijke redenen om lokaal te investeren in cultuureducatie

20 september 2023
8 redenen om te investeren in cultuureducatie (en wat zijn de gevolgen als je dat níet doet?)

Lespakket 'Thuis op School'

Kansengelijkheid is een groot containerbegrip, waarover wij vaak de vraag krijgen: Wat zijn concrete handvatten om hiermee aan de slag te gaan?

4 september 2023
Lespakket 'Thuis op School'

Cultuureducatie met Kwaliteit 4

Op deze pagina houden we je op de hoogte over de weg naar CmK4. Deze informatie wordt regelmatig geüpdatet.

31 augustus 2023
Cultuureducatie met Kwaliteit 4

Wat is STEAM onderwijs?

Wetenschap, techniek en kunst komen in STEAM onderwijs bij elkaar. Door kunst vakoverstijgend in te zetten wordt het draagvlak voor cultuureducatie vergroot.

26 mei 2023
Wat is STEAM onderwijs?

Cultuureducatie is een vanzelfsprekend onderdeel op scholen in Noord-Brabant

De monitor Cultuureducatie met Kwaliteit in Brabant laat een solide verankering rondom visie, draagvlak, financiën en opgeleide cultuurcoördinatoren zien.

26 mei 2023
Cultuureducatie is een vanzelfsprekend onderdeel op scholen in Noord-Brabant

Monitor Cultuureducatie 2022

Een onderzoek onder aanbieders, intermediairs en scholen over de voortgang binnen de CmK3-regeling

1 mei 2023
Monitor Cultuureducatie 2022

Financiering voor cultuureducatie in het onderwijs

Welke mogelijkheden zijn er voor financiering van cultuureducatie binnen het onderwijs?

11 april 2023
Financiering voor cultuureducatie in het onderwijs

Cultuur voor de mentale gezondheid van jongeren

Jongeren staan onder druk in onze prestatiemaatschappij. Hoe kunnen we kunst en cultuur inzetten voor hun mentale gezondheid?

17 januari 2023
Cultuur voor de mentale gezondheid van jongeren

Werken aan een soepele overgang van PO naar VO

Hoe kan een middelbare school profiteren van opgedane bagage op gebied van cultuureducatie? Met intermediairs en docenten ontwikkelen we werkbladen voor een soepele overgang.

9 december 2022
Werken aan een soepele overgang van PO naar VO

Meetinstrument Evi nu ook beschikbaar voor voortgezet onderwijs

Het instrument helpt vo-scholen gericht te werken aan steviger cultuuronderwijs.

7 december 2022
Meetinstrument Evi nu ook beschikbaar voor voortgezet onderwijs

Cultuur voor alle Brabantse Jeugd

Kinderen, tieners en jong volwassenen worstelen toenemend met stress en zwaarmoedigheid. Waarom is cultuur voor jonge mensen zo’n goed antigif tegen angst, onzekerheid en gebrek aan hoop?

8 november 2022
Cultuur voor alle Brabantse Jeugd

Cultuureducatie met Kwaliteit 3 | Impact door samenwerking

Wat is de opbrengst na twee jaar samenwerking op de thema’s professionalisering, curriculumvernieuwing en kansengelijkheid?

17 oktober 2022
Cultuureducatie met Kwaliteit 3 | Impact door samenwerking

Twee nieuwe tentoonstellingen naar Brabantse scholen

Lidwien van Noorden en Noortje Haegens hebben een tentoonstelling gemaakt die langs Brabantse scholen gaat reizen.

19 september 2022
Twee nieuwe tentoonstellingen naar Brabantse scholen

Consortium 'Leven-Lang -Ontwikkelen'

Samen met kunstvakopleidingen van Fontys werken wij aan de professionalisering van kunsteducatoren

6 juli 2022
Consortium 'Leven-Lang -Ontwikkelen'

Training Cultuurcoördinator Voortgezet Onderwijs

In het najaar van 2024 start de vierde editie van de training Cultuurcoördinator Voortgezet Onderwijs in Noord-Brabant.

7 juni 2022
Training Cultuurcoördinator Voortgezet Onderwijs

Hoe maak je van cultuur een vast onderdeel in het onderwijs?

Een training voor cultuurcoördinatoren biedt houvast.

3 juni 2022
Hoe maak je van cultuur een vast onderdeel in het onderwijs?

Curriculumvernieuwing binnen cultuureducatie

Om voor te sorteren op de curriculumvernieuwing willen we tot een gezamenlijke taal komen. Daarom geven we inzicht in de relatie tussen het landelijke curriculum en de twee Brabantse instrumenten: De Cultuur Loper en De Culturele Ladekast.

11 mei 2022
Curriculumvernieuwing binnen cultuureducatie

Uitkomsten behoefteonderzoek cultuuronderwijs VO

Wat zijn de wensen en waar valt er nog winst te behalen?

15 april 2022
Uitkomsten behoefteonderzoek cultuuronderwijs VO

Tips voor het vormgeven van een leergemeenschap

Hoe geef je leren vorm binnen een netwerk?

11 april 2022
Tips voor het vormgeven van een leergemeenschap

Cultuureducatie en persoonsvorming

Onderzoeksruimte voor kunstvakdocenten, trainers, co-teachers educatoren en cultuurcoordinatoren uit het onderwijs om de verbinding tussen persoonsvorming en de waarden van cultuureducatie te onderzoeken.

8 maart 2022
Cultuureducatie en persoonsvorming

Nieuwe Canons

Professionaliseringstraject naar de waarde van authentieke kunsteducatie voor het theateronderwijs

28 februari 2022
Nieuwe Canons

Kunst als manier van leren

Een traject voor kunstvakdocenten en leraren om kunst te zien als bron en strategie voor hoe kinderen leren.

1 februari 2022
Kunst als manier van leren

Eerste stappen gezet naar verandering in het voortgezet onderwijs

Cultuurcoördinatoren werken samen met een collega aan veranderdoelen in het voortgezet onderwijs.

31 januari 2022
Eerste stappen gezet naar verandering in het voortgezet onderwijs

Kunstenaars maken reizende exposities voor op scholen

Het traject (Je) Kunst in school geeft vier Brabantse makers de kans om reizende exposities te maken voor scholen. De makers aan het woord.

17 januari 2022
Kunstenaars maken reizende exposities voor op scholen

Collision

Traject waarin een kunstenaar wordt begeleid om haar talent in te zetten voor de ontwikkeling van een voortgezet onderwijsproject op het gebied van kunst en technologie.

28 december 2021
Collision

Kansen voor kunst in het onderwijs in onzekere tijden

Door corona staan sectoren op hun kop, dus ook de kunst- en cultuursector. Wat betekent dat voor onderwijs, culturele instellingen en beleidsmakers?

20 december 2021
Kansen voor kunst in het onderwijs in onzekere tijden

Kansengelijkheid en CmK

Het is ons streven om cultuureducatie toegankelijk te maken voor iedereen en te zorgen dat er zowel herkenning als verrassing in het aanbod zit,zodat ieder kind zich gezien voelt en zijn blik kan verbreden.

13 december 2021
Kansengelijkheid en CmK

De kansen van Cultuureducatie met Kwaliteit voor het voortgezet onderwijs

De nieuwe periode van de CmK-regeling biedt vo-scholen financiële ruimte om hun cultuureducatie naar een hoger plan te tillen.

10 december 2021
De kansen van Cultuureducatie met Kwaliteit voor het voortgezet onderwijs

Cultuureducatie en kansengelijkheid

Welke rol kan kunst spelen in het verkleinen van de kansenongelijkheid? En wat kan cultuureducatie daarin betekenen?

9 december 2021
Cultuureducatie en kansengelijkheid

Blog | Cultuureducatie als zalf op sociale wonden

De term 'sociale pijn' bleef na de lezing van Karim Amghar nazingen in het hoofd van Esther Leenders. Ze ging op onderzoek uit.

9 december 2021
Blog | Cultuureducatie als zalf op sociale wonden

Ongezouten mening geven voor educatief aanbod Brabantse musea: vmbo-leerlingen aan zet

Het Noordbrabants Museum en Design Museum Den Bosch werken aan nieuw educatief aanbod voor vmbo-leerlingen. Leerlingen geven hun mening in de musea.

25 november 2021
Ongezouten mening geven voor educatief aanbod Brabantse musea: vmbo-leerlingen aan zet

Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024

Unieke samenwerking binnen Brabant stelt ons in staat de kwaliteit van cultuureducatie in gezamenlijkheid verder te verbeteren en de positie ervan binnen het onderwijs te versterken.

10 november 2021
Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024

Van losse activiteit naar onderdeel van het onderwijs: cultuureducatie in Helmond

Hoe zet je kunst in als pijler in het basisonderwijs en niet als iets ‘extra’s’? Cultuurcoördinator Marvin Corneille uit Helmond deelt zijn ervaring.

2 november 2021
Van losse activiteit naar onderdeel van het onderwijs: cultuureducatie in Helmond

Ruim 400 Brabantse scholen aan de slag met Evi

Basisscholen versterken, borgen en evalueren hun cultuureducatie met het digitale instrument Evi.

13 september 2021
Ruim 400 Brabantse scholen aan de slag met Evi

Doorkijkjes in het cultureel bewustzijn van leerlingen in het voortgezet onderwijs

Hoe kun je als cultuurprofessional in je cultuureducatie aansluiten op het cultureel bewustzijn van jongeren?

19 juli 2021
Doorkijkjes in het cultureel bewustzijn van leerlingen in het voortgezet onderwijs

De stem van kinderen

In vier Brabantse gebieden waar duurzame energieopwekking gepland staat, wordt de stem van de toekomstige bewoners hoorbaar gemaakt.

10 juni 2021
De stem van kinderen

Hoe werk je succesvol samen met het primair onderwijs?

Zet met dit kennisdossier de eerste stappen naar een succesvolle samenwerking met het primair onderwijs.

8 juni 2021
Hoe werk je succesvol samen met het primair onderwijs?

Cultuureducatie als interventie binnen het Nationaal Programma Onderwijs

Het belang van cultuureducatie bij het herstel en de ontwikkeling van het onderwijs tijdens en na corona.

26 mei 2021
Cultuureducatie als interventie binnen het Nationaal Programma Onderwijs

Kunst in school

Adviestraject tentoonstellingen van makers voor basisscholen.

18 mei 2021
Kunst in school

Ontmoeten en kennisdelen met lokale intermediairs

Tijdens het NICE overleg informeren we lokale intermediairs over actuele ontwikkelingen rondom cultuureducatie.

6 mei 2021
Ontmoeten en kennisdelen met lokale intermediairs

Meer trainingen cultuureducatie voor Brabants onderwijs

20 inspirerende aanvragen om cultuureducatie in het primair en voortgezet onderwijs te professionaliseren.

29 april 2021
Meer trainingen cultuureducatie voor Brabants onderwijs

Blog | Laat je verleiden door podiumkunsten

Adviseur Marja Kemps schrijft over haar beleving van het theater. Ook kinderen en jongeren gunt ze deze beleving. Ze woonde daarom samen met collega Ingrid Ruijgh een (online) presentatiedag bij. In deze blog delen ze hun bevindingen.

21 april 2021
Blog | Laat je verleiden door podiumkunsten

Hoe werk je succesvol samen met het voortgezet onderwijs?

Zet met dit kennisdossier de eerste stappen naar een succesvolle samenwerking met het voortgezet onderwijs.

14 april 2021
Hoe werk je succesvol samen met het voortgezet onderwijs?

De waarde van cultuureducatie zichtbaar in Het Cultureel Zelfportret

De culturele groei van leerlingen zichtbaar maken voor de leerling zelf en voor de leraar.

7 april 2021
De waarde van cultuureducatie zichtbaar in Het Cultureel Zelfportret

Blog | Scholen wees brutaal en vraag naar een tentoonstelling

Adviseur Herman Kuypers blogt over kansen voor een breed, origineel, kwalitatief en duurzaam cultuuraanbod in het Brabantse onderwijs.

31 maart 2021
Blog | Scholen wees brutaal en vraag naar een tentoonstelling

The Art of Caring: kunst en zorg komen samen in het hoger onderwijs 

Tom Maassen, hogeschooldocent Verpleegkunde, blogt over een keuzevak dat verpleegkundigen samen met studenten van kunstacademies volgen.

11 maart 2021
The Art of Caring: kunst en zorg komen samen in het hoger onderwijs 

Website De Cultuur Loper vernieuwd

De website biedt lokale intermediairs ondersteuning om samen met scholen hun ambitie voor cultuureducatie te realiseren.

3 maart 2021
Website De Cultuur Loper vernieuwd

Samenhang culturele activiteiten op basisscholen verbeteren met 4x4 vragen

Reflectievragen en inspiratiekaarten geven het onderwijs handvatten om de samenhang tussen culturele activiteiten te verbeteren.

3 maart 2021
Samenhang culturele activiteiten op basisscholen verbeteren met 4x4 vragen

7,3 miljoen voor Brabantse cultuureducatie

De komende vier jaar komt er 7,3 miljoen beschikbaar voor cultuureducatie in Brabant.

4 februari 2021
7,3 miljoen voor Brabantse cultuureducatie

Kunstaanbod voor primair onderwijs

Geselecteerd landelijk kunstaanbod voor het primair onderwijs.

26 november 2020
Kunstaanbod voor primair onderwijs

Cultuureducatie als antwoord op identiteitsontwikkeling in de 21e eeuw

Over burgerschap, het vinden van je eigen ‘ik’ en hoe cultuureducatie daarbij kan helpen.

23 november 2020
Cultuureducatie als antwoord op identiteitsontwikkeling in de 21e eeuw

Welkom in het theater

De do's en don'ts van een theaterbezoek.

18 november 2020
Welkom in het theater

VerderKijken DoorDenken

Lespakket om kunstwerken in Brabantse musea en openbare ruimte te verkennen met visible thinking.

18 november 2020
VerderKijken DoorDenken

VanDaan

Een kunstavontuur voor onderzoekers in groep 5 en 6.

18 november 2020
VanDaan

Unieke Brabantse samenwerking in cultuureducatie

De gezamenlijke aanpak zorgt de komende jaren voor 4,2 miljoen euro voor cultuuronderwijs.

17 november 2020
Unieke Brabantse samenwerking in cultuureducatie

Financiering en professionalisering cultuureducatie

Opheldering over beschikbare middelen en professionalisering cultuureducatie in het onderwijs.

16 november 2020
Financiering en professionalisering cultuureducatie

Hoe draagt cultuureducatie bij aan persoonsvorming?

Persoonsvorming als aanleiding voor betekenisvolle cultuureducatie.

13 november 2020
Hoe draagt cultuureducatie bij aan persoonsvorming?

Hoe de noodgedwongen digitalisering van het cultuuronderwijs ruimte schept voor bezinning

Over digitale ontmoetingen, écht gezien worden en de kracht van het niet weten.

9 november 2020
Hoe de noodgedwongen digitalisering van het cultuuronderwijs ruimte schept voor bezinning

Cultuureducatie voor íedereen. Onbereikbare utopie of haalbare uitdaging?

Over drempels in onze nieuwe werkelijkheid en een constructieve blik op de toekomst van cultuureducatie.

22 oktober 2020
Cultuureducatie voor íedereen. Onbereikbare utopie of haalbare uitdaging?

BredaPhoto on Tour brengt fotografie, kunst en verwondering op school

Het aanbod van tentoonstellingskunsten blijft achter op Brabantse scholen. We spraken hierover met de betrokkenen van BredaPhoto on Tour.

14 oktober 2020
BredaPhoto on Tour brengt fotografie, kunst en verwondering op school

Gebruik de kracht van film in cultuureducatie

Het Netwerk Filmeducatie heeft een nieuwe visie gepubliceerd, en een doorlopende leerlijn filmeducatie voor primair en voortgezet onderwijs.

29 september 2020
Gebruik de kracht van film in cultuureducatie

Vlaggen voor Vrijheid

Het project ‘Vlaggen voor Vrijheid’ maakt het abstracte begrip 'vrijheid' tastbaar voor kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool.

15 september 2020
Vlaggen voor Vrijheid

Kunst op Brabantse scholen: ‘Meer dan een leuk uitje’

Drie intermediairs delen hun ervaringen en goede voorbeelden van kunsteducatie in Brabant.

10 september 2020
Kunst op Brabantse scholen: ‘Meer dan een leuk uitje’

Lang leve de vragenstellers

Cultuureducatie is essentieel voor de ontwikkeling van een nieuwsgierige houding bij kinderen en jongeren.

25 augustus 2020
Lang leve de vragenstellers

Brabantse gemeenten investeren fors in cultuureducatie

44 gemeenten nemen deel aan de Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024. Dat betekent een gezamenlijke investering van 9 ton.

14 juli 2020
Brabantse gemeenten investeren fors in cultuureducatie

OKVO: cultuur voor ieder kind

OKVO faciliteert al bijna 25 jaar voor ruim 8000 kinderen en 35 scholen een ontmoeting met kunst en cultuur, met grote ambities.

30 juni 2020
OKVO: cultuur voor ieder kind

Na 29 jaar valt het doek voor KunstSelect

Na 29 jaar komt er een einde aan KunstSelect, het kunstmenu waarin Brabantse leerlingen uit het primair onderwijs kennismaakten met kunst.

22 juni 2020
Na 29 jaar valt het doek voor KunstSelect

Verantwoording Cultuureducatie met Kwaliteit over 2019 ingediend

De verantwoording bestaat uit cijfers en een inhoudelijk verslag waarin we op hoofdlijnen de gevraagde cijfers inhoudelijk onderbouwen.

9 juni 2020
Verantwoording Cultuureducatie met Kwaliteit over 2019 ingediend

Blog | Hedendaagse kunst resoneert nog onvoldoende in het onderwijs

Adviseur Marlijn Gelsing blogt over het doorvertalen van de meerwaarde van de professionele kunstwereld naar het onderwijs.

8 juni 2020
Blog | Hedendaagse kunst resoneert nog onvoldoende in het onderwijs

Cultuureducatie met Kwaliteit 2017-2020 met half jaar verlengd

Door het coronavirus zijn geplande activiteiten op scholen niet doorgegaan. Een deel van het lokaal beschikbare CmK-budget is daarom niet besteed.

3 juni 2020
Cultuureducatie met Kwaliteit 2017-2020 met half jaar verlengd

Nieuwe regeling Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024 bekend

Het Fonds voor Cultuurparticipatie heeft de nieuwe regeling Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024 bekendgemaakt aan penvoerders.

14 mei 2020
Nieuwe regeling Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024 bekend

Blog | Hoe stimuleer je creatief thuisonderwijs?

Hadden we ooit verwacht dat zoveel leerlingen tegelijkertijd vanuit thuis onderwijs krijgen? In een week tijd zijn er nog nooit zoveel nieuwe leraren in ons land gestart. Maar lukt het hen ook om de creativiteit van de kinderen te stimuleren?

19 maart 2020
Blog | Hoe stimuleer je creatief thuisonderwijs?

CLICK.

In aanraking komen met verschillende vormen van kunst, cultuur en erfgoed is onmisbaar in de creativiteit en verbeeldingskracht van kinderen. Maar hoe zorg je er als bevlogen leerkracht of kunstvakdocent voor dat het écht betekenis krijgt voor de kinderen in onze provincie?

10 maart 2020
CLICK.

Kunstvakdocenten

Kunstvakdocenten in het voortgezet onderwijs delen online hun kennis, tips, vacatures, oproepen en inspiratie.

2 maart 2020
Kunstvakdocenten

Kunst analyseren met groep 8: is dit nou kunst, of juist niet?

Hoe reageert een puberende groep achtste klassers nou eigenlijk op kunst?

17 december 2019
Kunst analyseren met groep 8: is dit nou kunst, of juist niet?

Met de klas naar het theater

Met Vlaamse evidentie of Brabants toeval? Drie factoren die leiden naar een duurzaam schoolvoorstellingsbezoek.

25 november 2019
Met de klas naar het theater

Geef kunst & technologie een plek in het cultuuronderwijs

Hoe zet je kunst & technologie in voor betekenisvol cultuuronderwijs? Ontdek de doorlopende leerlijn kunst & technologie.

23 november 2019
Geef kunst & technologie een plek in het cultuuronderwijs

Het Cultureel Zelfportret

Wie is dit kind, wat kan deze leerling en hoe groeit het kind? In Het Cultureel Zelfportret, een digitaal portfolio voor de leerling, is de culturele ontwikkeling van leerlingen te volgen en beoordelen.

21 november 2019
Het Cultureel Zelfportret

Afval = Landschap

Dat afval ook kunst én tegelijk landschap kan zijn bewijzen tien enthousiaste studenten van Fontys ArtCoDe op Landgoed Gulbergen.

21 november 2019
Afval = Landschap

Scouten van voorstellingen

De komende tijd staan verschillende presentatiedagen van landelijke impresariaten op het programma. Voor scholen en intermediairs hét moment om voorstellingen te scouten die aansluiten bij hun visie op cultuureducatie.

11 november 2019
Scouten van voorstellingen

Eerste basisschool start met Het Cultureel Zelfportret

Dit schooljaar is basisschool Torenschouw in Oosterhout gestart met Het Cultureel Zelfportret. Daarmee is het de eerste basisschool in Brabant die – vanuit de eigen ambitie – gekozen heeft om te werken met dit online volg- en ontwikkelinstrument.

5 november 2019
Eerste basisschool start met Het Cultureel Zelfportret

Terugblik Inspiratiedag voortgezet onderwijs 2019

Het onderwijs is volop in beweging: de roep om vernieuwing klinkt vandaag de dag misschien wel harder dan voorheen. Maar hoe kunnen we nu écht iets veranderen?

4 november 2019
Terugblik Inspiratiedag voortgezet onderwijs 2019

Competenties krijgen een persoonlijk gezicht

Docenten en studenten van de minor Muziek van pabo’s Fontys Hogescholen zijn gestart met het Cultureel Zelfportret om de persoonlijke betekenis van het leerproces in beeld te brengen.

21 maart 2019
Competenties krijgen een persoonlijk gezicht

De Cultuur Loper spreidt vleugels verder uit in Noord-Brabant

Met de deelname van de gemeente Nuenen aan De Cultuur Loper komt het aantal deelnemende gemeentes op 49. Zo is de doelstelling van 45 deelnemende gemeenten in 2020 nu al ruimschoots behaald.

10 september 2018
De Cultuur Loper spreidt vleugels verder uit in Noord-Brabant

Brabant Menu

Brabantse gezelschappen hebben de handen ineengeslagen om het gat tussen professioneel cultuuraanbod en de vraag van scholen te overbruggen.

17 juli 2018
Brabant Menu

Ontmoeting met de kunsten

Studenten van Fontys Hogeschool Kind en Educatie werden uitgedaagd om via Art Based Learning in het Van Abbemuseum de ontmoeting met de kunsten aan te gaan.

12 juli 2018
Ontmoeting met de kunsten

Extra geld beschikbaar voor museumbezoek leerlingen basisonderwijs

Het budget per leerling voor museumbezoek wordt met ingang van het schooljaar 2018-2019 drie euro opgehoogd. Hierdoor kan iedere basisschoolleerling minimaal één keer in zijn schooltijd naar een museum gaan.

25 juni 2018
Extra geld beschikbaar voor museumbezoek leerlingen basisonderwijs

Koninklijke aandacht voor meer muziekles in de klas

Koningin Máxima is erevoorzitter van het ‘Platform Ambassadeurs Méér Muziek in de Klas’. Ook in onze provincie doen basisscholen aan dit project mee.

26 april 2018
Koninklijke aandacht voor meer muziekles in de klas

Naar het museum met de Cultuurreporters

De Cultuurreporters gingen voor ons naar museum De Pont in Tilburg. Na afloop maakten ze op school een eigen expositie met echte kunstwerken.

28 februari 2018
Naar het museum met de Cultuurreporters

De Cultuur Loper in beeld: wat levert het op?

Wat geven scholen hun leerlingen mee op het gebied van cultuureducatie? Uit de data van 2017 is gebleken waar scholen vooral op inzetten.

1 februari 2018
De Cultuur Loper in beeld: wat levert het op?

Start van De Cultuurreporters

De waarde van kunst door de ogen van kinderen. Met de eerste editie van De Cultuurreporters onderzoeken we met kinderen van Basisschool de Borne hoe kinderen betekenis geven.

22 november 2017
Start van De Cultuurreporters

'De Cultuur Loper is geen methode, maar een instrument dat je kunt bespelen’

Hoe krijg je een docent zo ver dat hij verder kijkt dan alleen zijn eigen vak? Deze en andere vragen kwamen aan bod tijdens de De Cultuur Loper-bijeenkomst voor het voortgezet onderwijs.

11 april 2017
'De Cultuur Loper is geen methode, maar een instrument dat je kunt bespelen’

Cultuureducatie 2.0: een tentoonstelling maak je lekker zelf!

Zet bij elkaar: elf leerlingen als curator van een tentoonstelling.

24 januari 2017
Cultuureducatie 2.0: een tentoonstelling maak je lekker zelf!

De Creatieve Code

Een leerlijn creatief programmeren voor bovenbouw primair en onderbouw voortgezet onderwijs, gemaakt voor en door kunstenaars.

17 januari 2017
De Creatieve Code

Scholing PO en VO

Wil jij als leraar, ICC-er, intermediair of cultuuraanbieder de kwaliteit van cultuureducatie verbeteren? Maak dan gebruik van ons professionaliseringsaanbod.

2 december 2016
Scholing PO en VO

Netwerk lokale intermediairs

Noord-Brabant heeft een uitgebreid netwerk van lokale intermediairs. Zij zijn hét lokale aanspreekpunt op het gebied van cultuureducatie.

25 november 2016
Netwerk lokale intermediairs

De Cultuur Loper

De Cultuur Loper is een meerjarig programma – bestaande uit coaching, scholing en een online instrument – waarmee scholen de kwaliteit van de eigen cultuureducatie kunnen verbeteren.

21 november 2016
De Cultuur Loper

Ook in het bedrijfsleven zijn narren nodig

'Kunstvakken in het voortgezet onderwijs: wat hebben leerlingen daar nu aan?'

30 augustus 2016
Ook in het bedrijfsleven zijn narren nodig

Ook een mbo'er moet kunstenaar kunnen worden

Lisa Ruskus, zelf docent geweest aan het ROC Tilburg, houdt een pleidooi voor de MBO'er die volgens haar ook kunstenaar moet kunnen worden.

3 december 2015
Ook een mbo'er moet kunstenaar kunnen worden

Een kind spreekt honderd talen

De Marco Polo school in Bergen op Zoom is een van de enkele scholen in Nederland waar zogenaamd Reggio Emilia onderwijs wordt gegeven. Kunst en cultuur krijgt hier een centrale rol.

6 januari 2015
Een kind spreekt honderd talen