Kennis & advies
Gesprekstechnieken voor cultuuraanbieders
Het gespreksinstrument is bestemd voor aanbieders van cultuur aan het onderwijs. Het instrument kan worden ingezet bij het voeren van klantgerichte en co-creatieve gesprekken over cultuureducatie met scholen.


Monitor Cultuureducatie in Brabant
Een onderzoek onder aanbieders, intermediairs en scholen over de voortgang binnen de CmK3-regeling


Hoe werk je succesvol samen met het voortgezet onderwijs?
Zet met dit kennisdossier de eerste stappen naar een succesvolle samenwerking met het voortgezet onderwijs.


Financiering voor cultuureducatie in het onderwijs
Welke mogelijkheden zijn er voor financiering van cultuureducatie binnen het onderwijs?


Curriculumvernieuwing binnen cultuureducatie
Om voor te sorteren op de curriculumvernieuwing willen we tot een gezamenlijke taal komen. Daarom geven we inzicht in de relatie tussen het landelijke curriculum en de twee Brabantse instrumenten: De Cultuur Loper en De Culturele Ladekast.


Cultuureducatie en kansengelijkheid
Welke rol kan kunst spelen in het verkleinen van de kansenongelijkheid? En wat kan cultuureducatie daarin betekenen?


Hoe werk je succesvol samen met het primair onderwijs?
Zet met dit kennisdossier de eerste stappen naar een succesvolle samenwerking met het primair onderwijs.


Met de klas naar het theater
Met Vlaamse evidentie of Brabants toeval? Drie factoren die leiden naar een duurzaam schoolvoorstellingsbezoek.


(Dit is geen) toolbox co-creatie
Co-creatie is de ultieme vorm van klantparticipatie. Klantparticipatie verandert van de klant een aantal opties geven, via het samen ontwikkelen met de klant, tot het faciliteren van de klant om samen/zelf te ontwikkelen.


Dialoogtafel Kansengelijkheid
De dialoogtafel is ontwikkeld om met elkaar het gesprek aan te blijven gaan over kansenongelijkheid.


Handboek kunsteducatie: Mijn beste idee komt nog
Een praktisch hulpmiddel voor iedereen die educatiemateriaal ontwikkelt bij een voorstelling, expositie of andere kunstervaring.


Jongeren aan het woord over kunst en cultuur
Jongeren staan onder druk, en kunst en cultuur kunnen bijdragen aan hun welzijn en ontwikkeling. Daarom laten we vier jongeren aan het woord over wat kunst en cultuur voor hen betekent.


Tips voor het vormgeven van een leergemeenschap
Hoe geef je leren vorm binnen een netwerk?


Kunstaanbod voor primair onderwijs
Geselecteerd landelijk kunstaanbod voor het primair onderwijs.


Geef kunst & technologie een plek in het cultuuronderwijs
Hoe zet je kunst & technologie in voor betekenisvol cultuuronderwijs? Ontdek de doorlopende leerlijn kunst & technologie.


De kwaliteit van buitenschoolse cultuureducatie
Organisaties laten zien hoe zij kwaliteit waarborgen in hun cursusaanbod voor buitenschoolse cultuureducatie.


Goede ideeën moet je delen
Organisaties voor buitenschoolse cultuureducatie delen hun ervaringen met het overdraagbaar maken van projecten.


Goed werkgeverschap in een flexibele sector
Een gezonde organisatie begint met tevreden werknemers. Wat zijn succesfactoren op het gebied van werkgeverschap bij buitenschoolse cultuureducatie?


Samenwerking in buitenschoolse cultuureducatie
Samenwerking met gemeenten, andere organisaties en partijen buiten je eigen sector kunnen je positie verstevigen. We gingen voor je op zoek naar succesfactoren en tips.


3 adviezen voor innovatie
Hoe kunnen cultuureducatie-organisaties zich aanpassen aan de snel veranderende wereld? Drie adviezen op een rij.


Toegankelijkheid van je aanbod in buitenschoolse cultuureducatie
Als organisatie doe je enorm je best om een mooi aanbod neer te zetten. Hoe zorg jij dat jouw activiteiten toegankelijk zijn én blijven voor iedereen?


3 tips voor duurzame aanpak buitenschoolse cultuureducatie
Hoe zorg je voor een duurzame aanpak van cultuureducatie in de vrije tijd? Drie tips van succesvolle organisaties voor buitenschoolse cultuureducatie.

