Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Cultuureducatie maakt dat leerlingen zichzelf en de wereld om hen heen ontdekken. Kunstloc Brabant werkt samen met intermediairs om cultuureducatie een vast onderdeel op scholen te maken door leerlingen structureel in aanraking te laten komen met kunst en cultuur. Maar hoe weet de intermediair of de ontwikkelde visie en ambities die een school heeft uitgesproken, en het daaraan gekoppeld cultureel aanbod ook daadwerkelijk bij leerlingen tot uiting komt? En op welke manier de culturele groei van de leerling zichtbaar is?

De sleutel is de leerling zélf

Het Cultureel Zelfportret kan hierbij helpen. In dit digitaal portfolio laat de leerling in eigen woord, beeld en geluid zien wie zij is en wat zij belangrijk vindt. Bij intermediairs ontstonden vragen over de waarde van Het Cultureel Zelfportret. De waarde zit hem in het zichtbaar maken van de culturele groei van leerlingen, voor de leerling zelf en voor de leraar. Dit laten we zien in een animatiefilm en ondersteunende praatplaat. De intermediair kan deze twee hulpmiddelen inzetten tijdens gesprekken met de school. Zodat zij, gezien vanuit de ogen van de leerling, de juiste volgende stappen kunnen maken naar kwalitatief goede cultuureducatie.

De intermediair en De Cultuur Loper

Het Cultureel Zelfportret is onderdeel van De Cultuur Loper, een traject waarmee we in Brabant de landelijke regeling Cultuureducatie met Kwaliteit uitvoeren. Met De Cultuur Loper werken wij aan de bewustwording van de waarde van kunst en cultuur voor de ontwikkeling van leerlingen. De lokale intermediair is onze belangrijke schakel tussen de vragen uit het onderwijs en culturele aanbieders in de omgeving. Zij spelen als adviseur en aanjager van ontwikkelingen een belangrijke rol in deze bewustwording.

Meer over Cultuureducatie met Kwaliteit

Meer weten over Het Cultureel Zelfportret?

Neem contact met mij op.

10 tips voor een goed gesprek met politici

Hoe zorg je ervoor dat een gesprek met raadsleden, wethouders en ambtenaren écht iets oplevert?

25 juni 2025
10 tips voor een goed gesprek met politici

Wat heeft vier jaar investeren in cultuureducatie gebracht?

In 2020 startte het landelijke programma CmK 3. Wat heeft vier jaar investeren in cultuureducatie Noord-Brabant gebracht?

24 juni 2025
Wat heeft vier jaar investeren in cultuureducatie gebracht?

Hoe vergroot je lokaal je impact met je theatervoorstelling?

Theatergezelschap MINOUX werkt samen met theaters en lokale gemeenschappen.

24 juni 2025
Hoe vergroot je lokaal je impact met je theatervoorstelling?

Cultuur op het mbo: de school uit en breder leren kijken

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Summa College in Eindhoven is daarom gestart met een pilotproject.

20 juni 2025
Cultuur op het mbo: de school uit en breder leren kijken

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie