Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

In deze online etalage vind je Brabantse en landelijke impresariaten, aanbieders en gezelschappen. Maak kennis met de mooiste en meest inspirerende projecten en voorstellingen: de parels op het gebied van cultuureducatie.

Verbeeldingskracht

Door leerlingen in aanraking te brengen met professionele voorstellingen, kunnen ze zich ontwikkelen tot actief publiek. Ze ontdekken nieuwe werelden, doen ervaringen op buiten hun comfort zone, laten zich inspireren, leren kijken met een open blik, komen in aanraking met schoonheid en leren omgaan met het onverwachte.

Om juist die pareltjes te kunnen selecteren die zorgen voor verbeeldingskracht, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van het professionele aanbod in Nederland. Alleen dan kun je een goede keuze maken die aansluit bij de visie op cultuureducatie van de school en bij de juiste doelgroep. Daarnaast willen scholen en intermediairs een overwogen keuze kunnen maken op basis van artistieke kwaliteit, diversiteit binnen een discipline, moeilijkheidsgraad per doelgroep en de praktische organisatorische vereisten van een voorstelling.

Waar moet een voorstelling aan voldoen?

Om je op weg te helpen in je zoektocht naar passende voorstellingen, zetten we een aantal criteria op een rij.

Algemene criteria voor podiumkunsten

  • Ambachtelijke kwaliteit acteurs/musici/dansers;
  • Wijze van overdracht, zeggingskracht;
  • Articiteit (authenticiteit, charisma);
  • Kwaliteit van repertoire (homogeniteit, diversiteit, structuur etc.);
  • Kwaliteit van samenspel (onderlinge communicatie, communicatie met publiek, motivatie);
  • Kwaliteit voorstelling (opbouw, samenhang, inhoud, vorm, vormgeving).

Algemene criteria

  • Diversiteit in genres binnen discipline;
  • Verschil in de mate van toegankelijkheid en moeilijkheidsgraad per doelgroep of abstractieniveau van het product.

Brabant Menu

Bij Brabant Menu werken 5 Brabantse gezelschappen voor jeugd samen aan een kwalitatief goed podiumkunsten-aanbod voor Brabantse scholen: Schippers&VanGucht, philharmonie zuidnederland, Theater Artemis, de Stilte en House of Nouws. 

Aanbod Brabant Menu 2021-2022

In samenwerking met de Cultuurwerkgroep van Bestonderwijs heeft Brabant Menu een workshop-aanbod ontwikkeld voor leraren. De educatiemedewerkers van de gezelschappen Theater Artemis, de Stilte, Schippers&VanGucht, philharmonie zuidnederland en House of Nouws verbonden de verschillende disciplines met elkaar. Daaruit is dit aanbod met drie programma’s voortgekomen: een mix van theater voor en achter de schermen, van zelf doen, kijken en luisteren.

Wil je meer informatie over Brabant Menu? Of wil je scholingsmogelijkheden voor jouw werkgroep bespreken? Neem dan contact op met coördinator Patrice Matthee via info@brabantmenu.nl.

Scholingsaanbod Brabant Menu

Musea

'We zijn een soort missionarissen voor de kunst'

‘Ik zat nog maar nét op mijn stoel, en toen direct, bam, balls in mijn gezicht!’ riep een onthutste basisschoolleraar een paar jaar geleden na het zien van een voorstelling van dansgezelschap de Stilte. De voorstelling Kartonbewoners, waarin twee dansers in een strak pakje opkomen en een uitdagende positie innemen, was de eerste van het gezelschap die in Brabant Midden-Noord als schoolvoorstelling speelde. We spraken drie van de intermediairs uit dit regionetwerk voor cultuureducatie: Marjolein van den Akker (Trefpunt cultuureducatie in Heusden), Maaike van den Brule (Kunstencentrum Waalwijk en interim intermediair CLIP Loon op Zand) en Arianne van der Waal (Bibliotheek CultuurpuntAltena).

Lees verder

'We zijn een soort missionarissen voor de kunst'

Brabant Menu: op naar kunst- en cultuuraanbod voor 40.000 leerlingen in Brabant

Een divers en uitgebreid cultuuraanbod op scholen krijgen, dat is nog een hele kunst. Uit de netwerkanalyse 2019 van Kunstloc blijkt dat die diversiteit van de professionele kunsten in de kunstmenu’s in Brabant terugloopt. Maar als er een partij in Brabant is, die staat voor een rijk artistiek aanbod dan is dat het Brabant Menu wel. Het Brabant Menu vervult sinds het wegvallen van het provinciale Kunstmenu een sleutelrol in het aanbod van podiumkunsten voor het onderwijs in Brabant. Deze maand eindigt de impulsgeldenperiode van de organisatie. Een mooi moment om terug én vooruit te kijken met coördinator Patrice Matthee en penvoerder van Brabant Menu en zakelijk leider van de Stilte, Jan Baanstra.

Lees verder

Brabant Menu: op naar kunst- en cultuuraanbod voor 40.000 leerlingen in Brabant

(Je) Kunst in school

Als kunstenaar als eens gedacht aan het tonen van je werk op een school? Kunstloc Brabant heeft op dit gebied een grote expertise én een groot netwerk. . Die expertise willen we met je delen als jij de ambitie hebt om kunst te delen met kinderen. Interessant voor kunstenaars die hun werkveld willen uitbreiden, en voor educatief ontwerpers die samen willen werken met kunstenaars. Wij brengen je graag in contact met elkaar en met ons verdere netwerk.

Lees verder

BredaPhoto on Tour brengt fotografie, kunst en verwondering op school

Het aanbod van fotografie, beeldende kunst, mediakunst en letteren blijft, in vergelijking met podiumkunsten, achter op de Brabantse scholen. Dat blijkt uit de netwerkanalyse 2019 van Kunstloc. Hoe gaan makers binnen deze tentoonstellingskunsten hiermee om? Hebben zij een goede manier gevonden om scholen te bereiken? We spraken met Jan Schaerlackens, coördinator educatie bij BredaPhoto, Cécile Cooijmans, intermediair bij CultuurCompaan in gemeente Roosendaal en Herman Kuypers, adviseur cultuureducatie bij Kunstloc. Ze vertellen over hun samenwerking binnen het project BredaPhoto on Tour: een rondreizende, compacte tentoonstelling.

Lees verder

Cultuureducatie als middel en doel in coronatijd in gemeente Meierijstad

Veel factoren zijn van invloed op het organiseren van kwalitatief goede cultuureducatie. Dat blijkt uit de cijfers en trends uit de netwerkanalyse 2019 van Kunstloc. De coronacrisis die de hele wereld treft, heeft grote impact op onze samenleving en dus ook op de culturele sector. Zo moesten de intermediairs van Cultuurkade Meierijstad al veel leerlingen teleurstellen omdat culturele activiteiten niet doorgingen. 36% van de activiteiten van schooljaar 2019-2020 is geannuleerd. Hoe gaan ze hiermee om? En hoe zien ze de toekomst van cultuureducatie? We spraken intermediair Dorian Verkuijlen van Cultuurkade Meierijstad en directeur Barbara Brouwer van aanbieder Phoenix Cultuur. 

Lees verder

Minder professioneel aanbod op scholen: Brabantse én landelijke trend

Alle kinderen kennis laten maken met kunst en cultuur. Daar is cultuureducatie essentieel voor. In de meerjarige netwerkanalyse van Kunstloc is te zien dat het professioneel aanbod op Brabantse scholen de laatste jaren is afgenomen. “We zien dat scholen, wanneer ze meer de regie in handen nemen, eerder voor lokaal dan voor landelijk aanbod kiezen”, vertelt Max van Alphen, Adviseur Cultuureducatie en Cultuurbeleid bij Kunstloc. Komt deze beweging overeen met landelijke trends? Jeroen Jesse (directeur Uit De Kunst), Karin Bannink (artistiek zakelijk leider Buro Bannink) en Max vertellen.

Lees verder

Kunst op Brabantse scholen: ‘Meer dan een leuk uitje’

Uit een onderzoek van Kunstloc blijkt dat de kwaliteit, kwantiteit en diversiteit van het kunstaanbod op Brabantse scholen terugloopt. Nu het overkoepelende provinciale kunstaanbod voor scholen (KunstSelect) is gestopt, zijn scholen zelf verantwoordelijk voor hun cultuureducatieve invulling. De intermediairs in de regio ondersteunen scholen en hun icc’ers (interne cultuurcoordinatoren) hierbij. Hoe zorgen ze voor kwaliteit in het aanbod? Drie intermediairs delen hun ervaringen en goede voorbeelden van kunsteducatie in Brabant.

Lees verder

'Ervaren van podiumkunst verruimt de blik van kinderen op de wereld'

Het kijken en luisteren naar podiumkunst verruimt de blik van kinderen op de wereld. Dat statement drijft Patrice Matthee in haar rol als coördinator bij Brabant Menu. In haar column voor MEST vertelt ze over de organisatie-brede omslag die gemaakt moest worden bij het aantreden van corona. Ook kijkt Patrice vooruit: “welke plek moet kunst hebben in onderwijs?” 

Lees verder

Handboek kunsteducatie: Mijn beste idee komt nog

Mijn beste idee komt nog is een praktisch hulpmiddel voor iedereen die educatiemateriaal ontwikkelt bij een voorstelling, expositie of andere kunstervaring. Hoe kun je de beleving van kunst verdiepen voor een leerling? Welke keuzes kun je maken als educatief ontwerper? Wat geef je een begeleider mee?

Lees verder

aan deze projecten werken wij

Wicked Theaterlessen

Hoe kunnen theaterdocenten hun praktijk doorlopend relevant houden en vernieuwen?

30 oktober 2023
Wicked Theaterlessen

Resultaten Evi monitor onder Brabantse scholen

CmK-scholen hebben een duidelijke visie op cultuureducatie, maar hebben steun nodig om de hele school er achter te krijgen.

12 oktober 2023
Resultaten Evi monitor onder Brabantse scholen

Gratis muziekinstrumenten voor speciaal onderwijs

Werk jij op of voor een school voor speciaal onderwijs in Noord-Brabant? Maak kans op gratis muziekinstrumenten!

11 oktober 2023
Gratis muziekinstrumenten voor speciaal onderwijs

Blog | Hoe betrek je jongeren bij een documentairefestival?

We vroegen Maartje van Roessel een blog te schrijven over hoe ze bij Documentairefestival Beholders jongeren betrekken.

22 september 2023
Blog | Hoe betrek je jongeren bij een documentairefestival?

8 redenen om te investeren in cultuureducatie (en wat zijn de gevolgen als je dat níet doet?)

In dit artikel geven we je acht belangrijke redenen om lokaal te investeren in cultuureducatie

20 september 2023
8 redenen om te investeren in cultuureducatie (en wat zijn de gevolgen als je dat níet doet?)

Lespakket 'Thuis op School'

Kansengelijkheid is een groot containerbegrip, waarover wij vaak de vraag krijgen: Wat zijn concrete handvatten om hiermee aan de slag te gaan?

4 september 2023
Lespakket 'Thuis op School'

Wat is STEAM onderwijs?

Wetenschap, techniek en kunst komen in STEAM onderwijs bij elkaar. Door kunst vakoverstijgend in te zetten wordt het draagvlak voor cultuureducatie vergroot.

26 mei 2023
Wat is STEAM onderwijs?

Cultuureducatie is een vanzelfsprekend onderdeel op scholen in Noord-Brabant

De monitor Cultuureducatie met Kwaliteit in Brabant laat een solide verankering rondom visie, draagvlak, financiën en opgeleide cultuurcoördinatoren zien.

26 mei 2023
Cultuureducatie is een vanzelfsprekend onderdeel op scholen in Noord-Brabant

Monitor Cultuureducatie in Brabant

Een onderzoek onder aanbieders, intermediairs en scholen over de voortgang binnen de CmK3-regeling

1 mei 2023
Monitor Cultuureducatie in Brabant

Financiering voor cultuureducatie in het onderwijs

Welke mogelijkheden zijn er voor financiering van cultuureducatie binnen het onderwijs?

11 april 2023
Financiering voor cultuureducatie in het onderwijs

Werken aan een soepele overgang van PO naar VO

Hoe kan een middelbare school profiteren van opgedane bagage op gebied van cultuureducatie? Met intermediairs en docenten ontwikkelen we werkbladen voor een soepele overgang.

9 december 2022
Werken aan een soepele overgang van PO naar VO

Cultuur voor alle Brabantse Jeugd

Kinderen, tieners en jong volwassenen worstelen toenemend met stress en zwaarmoedigheid. Waarom is cultuur voor jonge mensen zo’n goed antigif tegen angst, onzekerheid en gebrek aan hoop?

8 november 2022
Cultuur voor alle Brabantse Jeugd

Cultuureducatie met Kwaliteit 3 | Impact door samenwerking

Wat is de opbrengst na twee jaar samenwerking op de thema’s professionalisering, curriculumvernieuwing en kansengelijkheid?

17 oktober 2022
Cultuureducatie met Kwaliteit 3 | Impact door samenwerking

Twee nieuwe tentoonstellingen naar Brabantse scholen

Lidwien van Noorden en Noortje Haegens hebben een tentoonstelling gemaakt die langs Brabantse scholen gaat reizen.

19 september 2022
Twee nieuwe tentoonstellingen naar Brabantse scholen

Curriculumvernieuwing binnen cultuureducatie

Om voor te sorteren op de curriculumvernieuwing willen we tot een gezamenlijke taal komen. Daarom geven we inzicht in de relatie tussen het landelijke curriculum en de twee Brabantse instrumenten: De Cultuur Loper en De Culturele Ladekast.

11 mei 2022
Curriculumvernieuwing binnen cultuureducatie

Tips voor het vormgeven van een leergemeenschap

Hoe geef je leren vorm binnen een netwerk?

11 april 2022
Tips voor het vormgeven van een leergemeenschap

Cultuureducatie en persoonsvorming

Onderzoeksruimte voor kunstvakdocenten, trainers, co-teachers educatoren en cultuurcoordinatoren uit het onderwijs om de verbinding tussen persoonsvorming en de waarden van cultuureducatie te onderzoeken.

8 maart 2022
Cultuureducatie en persoonsvorming

Kunst als manier van leren

Een traject voor kunstvakdocenten en leraren om kunst te zien als bron en strategie voor hoe kinderen leren.

1 februari 2022
Kunst als manier van leren

Kunstenaars maken reizende exposities voor op scholen

Het traject (Je) Kunst in school geeft vier Brabantse makers de kans om reizende exposities te maken voor scholen. De makers aan het woord.

17 januari 2022
Kunstenaars maken reizende exposities voor op scholen

Kansen voor kunst in het onderwijs in onzekere tijden

Door corona staan sectoren op hun kop, dus ook de kunst- en cultuursector. Wat betekent dat voor onderwijs, culturele instellingen en beleidsmakers?

20 december 2021
Kansen voor kunst in het onderwijs in onzekere tijden

Kansengelijkheid en CmK

Het is ons streven om cultuureducatie toegankelijk te maken voor iedereen en te zorgen dat er zowel herkenning als verrassing in het aanbod zit,zodat ieder kind zich gezien voelt en zijn blik kan verbreden.

13 december 2021
Kansengelijkheid en CmK

Cultuureducatie en kansengelijkheid

Welke rol kan kunst spelen in het verkleinen van de kansenongelijkheid? En wat kan cultuureducatie daarin betekenen?

9 december 2021
Cultuureducatie en kansengelijkheid

Blog | Cultuureducatie als zalf op sociale wonden

De term 'sociale pijn' bleef na de lezing van Karim Amghar nazingen in het hoofd van Esther Leenders. Ze ging op onderzoek uit.

9 december 2021
Blog | Cultuureducatie als zalf op sociale wonden

Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024

Unieke samenwerking binnen Brabant stelt ons in staat de kwaliteit van cultuureducatie in gezamenlijkheid verder te verbeteren en de positie ervan binnen het onderwijs te versterken.

10 november 2021
Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024

Van losse activiteit naar onderdeel van het onderwijs: cultuureducatie in Helmond

Hoe zet je kunst in als pijler in het basisonderwijs en niet als iets ‘extra’s’? Cultuurcoördinator Marvin Corneille uit Helmond deelt zijn ervaring.

2 november 2021
Van losse activiteit naar onderdeel van het onderwijs: cultuureducatie in Helmond

Ruim 400 Brabantse scholen aan de slag met Evi

Basisscholen versterken, borgen en evalueren hun cultuureducatie met het digitale instrument Evi.

13 september 2021
Ruim 400 Brabantse scholen aan de slag met Evi

De stem van kinderen

In vier Brabantse gebieden waar duurzame energieopwekking gepland staat, wordt de stem van de toekomstige bewoners hoorbaar gemaakt.

10 juni 2021
De stem van kinderen

Hoe werk je succesvol samen met het primair onderwijs?

Zet met dit kennisdossier de eerste stappen naar een succesvolle samenwerking met het primair onderwijs.

8 juni 2021
Hoe werk je succesvol samen met het primair onderwijs?

Cultuureducatie als interventie binnen het Nationaal Programma Onderwijs

Het belang van cultuureducatie bij het herstel en de ontwikkeling van het onderwijs tijdens en na corona.

26 mei 2021
Cultuureducatie als interventie binnen het Nationaal Programma Onderwijs

Kunst in school

Adviestraject tentoonstellingen van makers voor basisscholen.

18 mei 2021
Kunst in school

Ontmoeten en kennisdelen met lokale intermediairs

Tijdens het NICE overleg informeren we lokale intermediairs over actuele ontwikkelingen rondom cultuureducatie.

6 mei 2021
Ontmoeten en kennisdelen met lokale intermediairs

Meer trainingen cultuureducatie voor Brabants onderwijs

20 inspirerende aanvragen om cultuureducatie in het primair en voortgezet onderwijs te professionaliseren.

29 april 2021
Meer trainingen cultuureducatie voor Brabants onderwijs

Blog | Laat je verleiden door podiumkunsten

Adviseur Marja Kemps schrijft over haar beleving van het theater. Ook kinderen en jongeren gunt ze deze beleving. Ze woonde daarom samen met collega Ingrid Ruijgh een (online) presentatiedag bij. In deze blog delen ze hun bevindingen.

21 april 2021
Blog | Laat je verleiden door podiumkunsten

De waarde van cultuureducatie zichtbaar in Het Cultureel Zelfportret

De culturele groei van leerlingen zichtbaar maken voor de leerling zelf en voor de leraar.

7 april 2021
De waarde van cultuureducatie zichtbaar in Het Cultureel Zelfportret

Blog | Scholen wees brutaal en vraag naar een tentoonstelling

Adviseur Herman Kuypers blogt over kansen voor een breed, origineel, kwalitatief en duurzaam cultuuraanbod in het Brabantse onderwijs.

31 maart 2021
Blog | Scholen wees brutaal en vraag naar een tentoonstelling

Website De Cultuur Loper vernieuwd

De website biedt lokale intermediairs ondersteuning om samen met scholen hun ambitie voor cultuureducatie te realiseren.

3 maart 2021
Website De Cultuur Loper vernieuwd

Samenhang culturele activiteiten op basisscholen verbeteren met 4x4 vragen

Reflectievragen en inspiratiekaarten geven het onderwijs handvatten om de samenhang tussen culturele activiteiten te verbeteren.

3 maart 2021
Samenhang culturele activiteiten op basisscholen verbeteren met 4x4 vragen

7,3 miljoen voor Brabantse cultuureducatie

De komende vier jaar komt er 7,3 miljoen beschikbaar voor cultuureducatie in Brabant.

4 februari 2021
7,3 miljoen voor Brabantse cultuureducatie

Kunstaanbod voor primair onderwijs

Geselecteerd landelijk kunstaanbod voor het primair onderwijs.

26 november 2020
Kunstaanbod voor primair onderwijs

Cultuureducatie als antwoord op identiteitsontwikkeling in de 21e eeuw

Over burgerschap, het vinden van je eigen ‘ik’ en hoe cultuureducatie daarbij kan helpen.

23 november 2020
Cultuureducatie als antwoord op identiteitsontwikkeling in de 21e eeuw

Welkom in het theater

De do's en don'ts van een theaterbezoek.

18 november 2020
Welkom in het theater

VerderKijken DoorDenken

Lespakket om kunstwerken in Brabantse musea en openbare ruimte te verkennen met visible thinking.

18 november 2020
VerderKijken DoorDenken

VanDaan

Een kunstavontuur voor onderzoekers in groep 5 en 6.

18 november 2020
VanDaan

Unieke Brabantse samenwerking in cultuureducatie

De gezamenlijke aanpak zorgt de komende jaren voor 4,2 miljoen euro voor cultuuronderwijs.

17 november 2020
Unieke Brabantse samenwerking in cultuureducatie

Financiering en professionalisering cultuureducatie

Opheldering over beschikbare middelen en professionalisering cultuureducatie in het onderwijs.

16 november 2020
Financiering en professionalisering cultuureducatie

Hoe draagt cultuureducatie bij aan persoonsvorming?

Persoonsvorming als aanleiding voor betekenisvolle cultuureducatie.

13 november 2020
Hoe draagt cultuureducatie bij aan persoonsvorming?

Hoe de noodgedwongen digitalisering van het cultuuronderwijs ruimte schept voor bezinning

Over digitale ontmoetingen, écht gezien worden en de kracht van het niet weten.

9 november 2020
Hoe de noodgedwongen digitalisering van het cultuuronderwijs ruimte schept voor bezinning

Cultuureducatie voor íedereen. Onbereikbare utopie of haalbare uitdaging?

Over drempels in onze nieuwe werkelijkheid en een constructieve blik op de toekomst van cultuureducatie.

22 oktober 2020
Cultuureducatie voor íedereen. Onbereikbare utopie of haalbare uitdaging?

BredaPhoto on Tour brengt fotografie, kunst en verwondering op school

Het aanbod van tentoonstellingskunsten blijft achter op Brabantse scholen. We spraken hierover met de betrokkenen van BredaPhoto on Tour.

14 oktober 2020
BredaPhoto on Tour brengt fotografie, kunst en verwondering op school

Gebruik de kracht van film in cultuureducatie

Het Netwerk Filmeducatie heeft een nieuwe visie gepubliceerd, en een doorlopende leerlijn filmeducatie voor primair en voortgezet onderwijs.

29 september 2020
Gebruik de kracht van film in cultuureducatie

Vlaggen voor Vrijheid

Het project ‘Vlaggen voor Vrijheid’ maakt het abstracte begrip 'vrijheid' tastbaar voor kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool.

15 september 2020
Vlaggen voor Vrijheid

Kunst op Brabantse scholen: ‘Meer dan een leuk uitje’

Drie intermediairs delen hun ervaringen en goede voorbeelden van kunsteducatie in Brabant.

10 september 2020
Kunst op Brabantse scholen: ‘Meer dan een leuk uitje’

Lang leve de vragenstellers

Cultuureducatie is essentieel voor de ontwikkeling van een nieuwsgierige houding bij kinderen en jongeren.

25 augustus 2020
Lang leve de vragenstellers

Brabantse gemeenten investeren fors in cultuureducatie

44 gemeenten nemen deel aan de Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024. Dat betekent een gezamenlijke investering van 9 ton.

14 juli 2020
Brabantse gemeenten investeren fors in cultuureducatie

OKVO: cultuur voor ieder kind

OKVO faciliteert al bijna 25 jaar voor ruim 8000 kinderen en 35 scholen een ontmoeting met kunst en cultuur, met grote ambities.

30 juni 2020
OKVO: cultuur voor ieder kind

Na 29 jaar valt het doek voor KunstSelect

Na 29 jaar komt er een einde aan KunstSelect, het kunstmenu waarin Brabantse leerlingen uit het primair onderwijs kennismaakten met kunst.

22 juni 2020
Na 29 jaar valt het doek voor KunstSelect

Verantwoording Cultuureducatie met Kwaliteit over 2019 ingediend

De verantwoording bestaat uit cijfers en een inhoudelijk verslag waarin we op hoofdlijnen de gevraagde cijfers inhoudelijk onderbouwen.

9 juni 2020
Verantwoording Cultuureducatie met Kwaliteit over 2019 ingediend

Blog | Hedendaagse kunst resoneert nog onvoldoende in het onderwijs

Adviseur Marlijn Gelsing blogt over het doorvertalen van de meerwaarde van de professionele kunstwereld naar het onderwijs.

8 juni 2020
Blog | Hedendaagse kunst resoneert nog onvoldoende in het onderwijs

Cultuureducatie met Kwaliteit 2017-2020 met half jaar verlengd

Door het coronavirus zijn geplande activiteiten op scholen niet doorgegaan. Een deel van het lokaal beschikbare CmK-budget is daarom niet besteed.

3 juni 2020
Cultuureducatie met Kwaliteit 2017-2020 met half jaar verlengd

Nieuwe regeling Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024 bekend

Het Fonds voor Cultuurparticipatie heeft de nieuwe regeling Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024 bekendgemaakt aan penvoerders.

14 mei 2020
Nieuwe regeling Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024 bekend

Blog | Hoe stimuleer je creatief thuisonderwijs?

Hadden we ooit verwacht dat zoveel leerlingen tegelijkertijd vanuit thuis onderwijs krijgen? In een week tijd zijn er nog nooit zoveel nieuwe leraren in ons land gestart. Maar lukt het hen ook om de creativiteit van de kinderen te stimuleren?

19 maart 2020
Blog | Hoe stimuleer je creatief thuisonderwijs?

CLICK.

In aanraking komen met verschillende vormen van kunst, cultuur en erfgoed is onmisbaar in de creativiteit en verbeeldingskracht van kinderen. Maar hoe zorg je er als bevlogen leerkracht of kunstvakdocent voor dat het écht betekenis krijgt voor de kinderen in onze provincie?

10 maart 2020
CLICK.

Kunst analyseren met groep 8: is dit nou kunst, of juist niet?

Hoe reageert een puberende groep achtste klassers nou eigenlijk op kunst?

17 december 2019
Kunst analyseren met groep 8: is dit nou kunst, of juist niet?

Met de klas naar het theater

Met Vlaamse evidentie of Brabants toeval? Drie factoren die leiden naar een duurzaam schoolvoorstellingsbezoek.

25 november 2019
Met de klas naar het theater

Geef kunst & technologie een plek in het cultuuronderwijs

Hoe zet je kunst & technologie in voor betekenisvol cultuuronderwijs? Ontdek de doorlopende leerlijn kunst & technologie.

23 november 2019
Geef kunst & technologie een plek in het cultuuronderwijs

Het Cultureel Zelfportret

Wie is dit kind, wat kan deze leerling en hoe groeit het kind? In Het Cultureel Zelfportret, een digitaal portfolio voor de leerling, is de culturele ontwikkeling van leerlingen te volgen en beoordelen.

21 november 2019
Het Cultureel Zelfportret

Scouten van voorstellingen

De komende tijd staan verschillende presentatiedagen van landelijke impresariaten op het programma. Voor scholen en intermediairs hét moment om voorstellingen te scouten die aansluiten bij hun visie op cultuureducatie.

11 november 2019
Scouten van voorstellingen

Eerste basisschool start met Het Cultureel Zelfportret

Dit schooljaar is basisschool Torenschouw in Oosterhout gestart met Het Cultureel Zelfportret. Daarmee is het de eerste basisschool in Brabant die – vanuit de eigen ambitie – gekozen heeft om te werken met dit online volg- en ontwikkelinstrument.

5 november 2019
Eerste basisschool start met Het Cultureel Zelfportret

De Cultuur Loper spreidt vleugels verder uit in Noord-Brabant

Met de deelname van de gemeente Nuenen aan De Cultuur Loper komt het aantal deelnemende gemeentes op 49. Zo is de doelstelling van 45 deelnemende gemeenten in 2020 nu al ruimschoots behaald.

10 september 2018
De Cultuur Loper spreidt vleugels verder uit in Noord-Brabant

Brabant Menu

Brabantse gezelschappen hebben de handen ineengeslagen om het gat tussen professioneel cultuuraanbod en de vraag van scholen te overbruggen.

17 juli 2018
Brabant Menu

Extra geld beschikbaar voor museumbezoek leerlingen basisonderwijs

Het budget per leerling voor museumbezoek wordt met ingang van het schooljaar 2018-2019 drie euro opgehoogd. Hierdoor kan iedere basisschoolleerling minimaal één keer in zijn schooltijd naar een museum gaan.

25 juni 2018
Extra geld beschikbaar voor museumbezoek leerlingen basisonderwijs

Koninklijke aandacht voor meer muziekles in de klas

Koningin Máxima is erevoorzitter van het ‘Platform Ambassadeurs Méér Muziek in de Klas’. Ook in onze provincie doen basisscholen aan dit project mee.

26 april 2018
Koninklijke aandacht voor meer muziekles in de klas

Naar het museum met de Cultuurreporters

De Cultuurreporters gingen voor ons naar museum De Pont in Tilburg. Na afloop maakten ze op school een eigen expositie met echte kunstwerken.

28 februari 2018
Naar het museum met de Cultuurreporters

De Cultuur Loper in beeld: wat levert het op?

Wat geven scholen hun leerlingen mee op het gebied van cultuureducatie? Uit de data van 2017 is gebleken waar scholen vooral op inzetten.

1 februari 2018
De Cultuur Loper in beeld: wat levert het op?

Start van De Cultuurreporters

De waarde van kunst door de ogen van kinderen. Met de eerste editie van De Cultuurreporters onderzoeken we met kinderen van Basisschool de Borne hoe kinderen betekenis geven.

22 november 2017
Start van De Cultuurreporters

De Creatieve Code

Een leerlijn creatief programmeren voor bovenbouw primair en onderbouw voortgezet onderwijs, gemaakt voor en door kunstenaars.

17 januari 2017
De Creatieve Code

Scholing PO en VO

Wil jij als leraar, ICC-er, intermediair of cultuuraanbieder de kwaliteit van cultuureducatie verbeteren? Maak dan gebruik van ons professionaliseringsaanbod.

2 december 2016
Scholing PO en VO

Netwerk lokale intermediairs

Noord-Brabant heeft een uitgebreid netwerk van lokale intermediairs. Zij zijn hét lokale aanspreekpunt op het gebied van cultuureducatie.

25 november 2016
Netwerk lokale intermediairs

De Cultuur Loper

De Cultuur Loper is een meerjarig programma – bestaande uit coaching, scholing en een online instrument – waarmee scholen de kwaliteit van de eigen cultuureducatie kunnen verbeteren.

21 november 2016
De Cultuur Loper

Een kind spreekt honderd talen

De Marco Polo school in Bergen op Zoom is een van de enkele scholen in Nederland waar zogenaamd Reggio Emilia onderwijs wordt gegeven. Kunst en cultuur krijgt hier een centrale rol.

6 januari 2015
Een kind spreekt honderd talen