Stimuleer de creatieve vaardigheden van alle leerlingen in Brabant

Cultuureducatie maakt dat je jezelf en de wereld om je heen ontdekt. Zo ontwikkel je je talent en creatieve vaardigheden. Je maakt kennis met muziek, theater, dans en andere kunstuitingen. Maar je oefent ook in vrij denken en doen. We werken eraan cultuureducatie een vast onderdeel op scholen te maken.

Hoe leiden we leerlingen op voor een onbekende toekomst?

We leiden onze leerlingen op in het hier en nu, voor een toekomst waarvan we niet kunnen weten hoe die eruitziet. Een wereld die aan verandering onderhevig is vraagt om flexibiliteit, kritisch denkvermogen en creativiteit. Kunst en cultuur biedt een wezenlijk bijdrage om leerlingen hierop voor te bereiden.

Breng leerlingen structureel in contact met kunst en cultuur

De ervaring van contact met kunst en cultuur geeft je de kans om in de wereld te komen en je tot die wereld te verhouden. Kunst maken en cultuur meemaken draagt bij aan je persoonlijke ontwikkeling. Je kunt uitdrukking geven aan jezelf en de werkelijkheid. Daarom ondersteunen we het onderwijs bij het verankeren van kunst- en cultuureducatie, en in het verbeteren van de kwaliteit daarvan.

Met De Cultuur Loper werken wij aan de bewustwording van de waarde van kunst en cultuureducatie voor de ontwikkeling van leerlingen. Wat betekent dat voor jouw school, en voor jou als leraar of cultuurcoördinator? Welke passende activiteiten kunnen we daar aan verbinden?

Wij betrekken ook het netwerk van kunstvakdocenten, trainers, en kunstenaars om de school heen, om kunst en cultuur toegankelijk te maken voor iedere Brabantse leerling. Dat doen we in nauwe samenwerking met lokale intermediairs, gemeenten en schoolbesturen. Met de diverse projecten hieronder dragen we bij aan netwerkontwikkeling en professionalisering van cultuureducatie.

Wil je meer aandacht voor kunst en cultuur binnen jouw onderwijs?

Zie jij kansen bij jouw school, centrum voor de kunsten of netwerk? Kun je met ondersteuning, inspiratie of advies een stap verder maken? Neem contact met ons op. We horen graag van je.

nieuws

Scouten van voorstellingen

Scouten van voorstellingen

De komende tijd staan verschillende presentatiedagen van landelijke impresariaten op het programma. Voor scholen en intermediairs hét moment om voorstellingen te scouten die aansluiten bij hun visie op cultuureducatie.

11 november 2019
Eerste basisschool start met Het Cultureel Zelfportret

Eerste basisschool start met Het Cultureel Zelfportret

Dit schooljaar is basisschool Torenschouw in Oosterhout gestart met Het Cultureel Zelfportret. Daarmee is het de eerste basisschool in Brabant die – vanuit de eigen ambitie – gekozen heeft om te werken met dit online volg- en ontwikkelinstrument.

5 november 2019
Blog | Scholennetwerken in beeld

Blog | Scholennetwerken in beeld

Basisscholen werken samen om culturele activiteiten te organiseren. Max van Alphen blogt over de analyse die hij heeft uitgevoerd van deze netwerken.

4 november 2019
Terugblik Inspiratiedag voortgezet onderwijs 2019

Terugblik Inspiratiedag voortgezet onderwijs 2019

Het onderwijs is volop in beweging: de roep om vernieuwing klinkt vandaag de dag misschien wel harder dan voorheen. Maar hoe kunnen we nu écht iets veranderen?

4 november 2019
Brabant Menu: podiumkunsten bereikbaar voor ieder kind

Brabant Menu: podiumkunsten bereikbaar voor ieder kind

Stel: je werkt op een basisschool en je wil niets liever dan je leerlingen laten kennismaken met dans, theater en muziek. Waar begin je dan? Om scholen te helpen is Brabant Menu opgericht.

28 maart 2019
Competenties krijgen een persoonlijk gezicht

Competenties krijgen een persoonlijk gezicht

Docenten en studenten van de minor Muziek van pabo’s Fontys Hogescholen zijn gestart met het Cultureel Zelfportret om de persoonlijke betekenis van het leerproces in beeld te brengen.

21 maart 2019
Blog | Betekenisvolle cultuureducatie

Blog | Betekenisvolle cultuureducatie

Alle kinderen en jongeren moeten de kans krijgen om kennis te maken met kunst en cultuur. In haar blog neemt Luana Berghmans, adviseur cultuureducatie, je mee in haar beleving van kunst als klein meisje.

18 februari 2019
Regionale Muziekschool 's-Hertogenbosch: plannen voor meer zichtbaarheid

Regionale Muziekschool 's-Hertogenbosch: plannen voor meer zichtbaarheid

Een collectief van zelfstandig muziekdocenten in 's-Hertogenbosch koor ervoor om hun instrumentale lessen voortaan via een samenwerkingsverband aan te bieden. Hoe gaan zij om met veranderingen in en om de organisatie?

19 november 2018
Muzerije in Den Bosch: samen staan we sterker

Muzerije in Den Bosch: samen staan we sterker

Sinds een aantal jaar werkt Muzerije intensief samen met 24 partners. Met ‘KlupUp’ kiezen kinderen na school uit een waslijst aan activiteiten: kunst en cultuur, maar ook bijvoorbeeld sport of koken.

16 november 2018
Blog | Hoe klinkt de stem van de leerling?

Blog | Hoe klinkt de stem van de leerling?

Hoe klinkt jouw stem door in de leerling en ben je je daarvan bewust? Annemiek Tekstra – Berendsen blogt over haar ervaringen in het onderwijs

11 september 2018
De Cultuur Loper spreidt vleugels verder uit in Noord-Brabant

De Cultuur Loper spreidt vleugels verder uit in Noord-Brabant

Met de deelname van de gemeente Nuenen aan De Cultuur Loper komt het aantal deelnemende gemeentes op 49. Zo is de doelstelling van 45 deelnemende gemeenten in 2020 nu al ruimschoots behaald.

10 september 2018
Ontmoeting met de kunsten

Ontmoeting met de kunsten

Studenten van Fontys Hogeschool Kind en Educatie werden uitgedaagd om via Art Based Learning in het Van Abbemuseum de ontmoeting met de kunsten aan te gaan.

12 juli 2018
Extra geld beschikbaar voor museumbezoek leerlingen basisonderwijs

Extra geld beschikbaar voor museumbezoek leerlingen basisonderwijs

Het budget per leerling voor museumbezoek wordt met ingang van het schooljaar 2018-2019 drie euro opgehoogd. Hierdoor kan iedere basisschoolleerling minimaal één keer in zijn schooltijd naar een museum gaan.

25 juni 2018
Naar het museum met de Cultuurreporters

Naar het museum met de Cultuurreporters

De Cultuurreporters gingen voor ons naar museum De Pont in Tilburg. Na afloop maakten ze op school een eigen expositie met echte kunstwerken.

28 februari 2018
De Cultuur Loper in beeld: wat levert het op?

De Cultuur Loper in beeld: wat levert het op?

Wat geven scholen hun leerlingen mee op het gebied van cultuureducatie? Uit de data van 2017 is gebleken waar scholen vooral op inzetten.

1 februari 2018
Start van De Cultuurreporters

Start van De Cultuurreporters

De waarde van kunst door de ogen van kinderen. Met de eerste editie van De Cultuurreporters onderzoeken we met kinderen van Basisschool de Borne hoe kinderen betekenis geven.

22 november 2017
'De Cultuur Loper is geen methode, maar een instrument dat je kunt bespelen’

'De Cultuur Loper is geen methode, maar een instrument dat je kunt bespelen’

Hoe krijg je een docent zo ver dat hij verder kijkt dan alleen zijn eigen vak? Deze en andere vragen kwamen aan bod tijdens de De Cultuur Loper-bijeenkomst voor het voortgezet onderwijs.

11 april 2017

kom meer te weten over

Het Fundament - grondslag van De Cultuur Loper

Het Fundament - grondslag van De Cultuur Loper

De drie peilers van De Cultuur Loper zijn een filosofie, een coachende houding en een traject. In Het Fundament worden deze drie peilers nader uitgediept.

De kwaliteit van buitenschoolse cultuureducatie

De kwaliteit van buitenschoolse cultuureducatie

Organisaties laten zien hoe zij kwaliteit waarborgen in hun cursusaanbod voor buitenschoolse cultuureducatie.

Goede ideeën moet je delen

Goede ideeën moet je delen

Organisaties voor buitenschoolse cultuureducatie delen hun ervaringen met het overdraagbaar maken van projecten.

Goed werkgeverschap in een flexibele sector

Goed werkgeverschap in een flexibele sector

Een gezonde organisatie begint met tevreden werknemers. Wat zijn succesfactoren op het gebied van werkgeverschap bij buitenschoolse cultuureducatie?

Samenwerking in buitenschoolse cultuureducatie

Samenwerking in buitenschoolse cultuureducatie

Samenwerking met gemeenten, andere organisaties en partijen buiten je eigen sector kunnen je positie verstevigen. We gingen voor je op zoek naar succesfactoren en tips.

3 adviezen voor innovatie

3 adviezen voor innovatie

Hoe kunnen cultuureducatie-organisaties zich aanpassen aan de snel veranderende wereld? Drie adviezen op een rij.

Geef kunst & technologie een plek in het cultuuronderwijs

Geef kunst & technologie een plek in het cultuuronderwijs

Hoe zet je kunst & technologie in voor betekenisvol cultuuronderwijs? Ontdek de doorlopende leerlijn kunst & technologie.

De opleiding Post hbo cultuurbegeleider

De opleiding Post hbo cultuurbegeleider

Ben je icc'er en wil je verdieping voor vakinhoudelijke kennis en het ontwikkelen van eigen leerlijnen? Dan is de opleiding Post Hbo cultuurbegeleider iets voor jou.

Met de klas naar het theater

Met de klas naar het theater

Met Vlaamse evidentie of Brabants toeval? Drie factoren die leiden naar een duurzaam schoolvoorstellingsbezoek.

Cultuur en lezen hand in hand

Cultuur en lezen hand in hand

De Cultuur Loper en de Bibliotheek op School worden op veel scholen als aparte programma’s uitgevoerd. Hoe kunnen deze trajecten elkaar maximaal versterken?

Handboek kunsteducatie: Mijn beste idee komt nog

Handboek kunsteducatie: Mijn beste idee komt nog

Een praktisch hulpmiddel voor iedereen die educatiemateriaal ontwikkelt bij een voorstelling, expositie of andere kunstervaring.

Toegankelijkheid van je aanbod in buitenschoolse cultuureducatie

Toegankelijkheid van je aanbod in buitenschoolse cultuureducatie

Als organisatie doe je enorm je best om een mooi aanbod neer te zetten. Hoe zorg jij dat jouw activiteiten toegankelijk zijn én blijven voor iedereen?

3 tips voor duurzame aanpak buitenschoolse cultuureducatie

3 tips voor duurzame aanpak buitenschoolse cultuureducatie

Hoe zorg je voor een duurzame aanpak van cultuureducatie in de vrije tijd? Drie tips van succesvolle organisaties voor buitenschoolse cultuureducatie.

schrijf je in voor de nieuwsbrief!