Kunstloc Brabant vindt het belangrijk dat alle kinderen en jongeren via het onderwijs toegang krijgen tot kunst en cultuur. Dit is niet vanzelfsprekend. Daarom zetten we in op een stevige basis voor cultuureducatie in het onderwijs. Wij dragen daarom zorg voor de uitvoering van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit, in samenwerking met diverse (lokale) partners in Brabant. Ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.
Wij werken momenteel aan

Cultuureducatie met Kwaliteit
In opdracht van de provincie Noord-Brabant voert Kunstloc het landelijke programma Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) uit. Deze regeling zet in op verbetering van cultuureducatie voor alle leerlingen in Nederland. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is initiatiefnemer en opdrachtgever van het programma. Het Fonds voor Cultuurparticipatie is verantwoordelijk voor de toekenning van de rijkssubsidie. Alleen een provincie, grote regio of gemeente vanaf 90.000 inwoners kan een aanvraag indienen. Kunstloc Brabant heeft namens 52 gemeenten een aanvraag ingediend voor CmK4. Lokale intermediairs zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van CmK in hun gemeente. Zij kunnen hierbij gebruik maken van de taal, visie en instrumenten van Cultuurtraject Brabant.
Professionele leergemeenschappen (PLG's)
In CmK4 gaan we aan slag met het werken in Professionele Leergemeenschappen (PLG's). In een PLG werken we aan een actueel vraagstuk uit de praktijk, voor én met het werkveld. Deelnemers aan een leergemeenschap onderzoeken een onderwerp en vertalen dit naar de onderwijspraktijk. De leergemeenschappen zijn een afspiegeling van het werkveld, aangevuld met experts uit andere domeinen. De opbrengsten van de leergemeenschappen, waarbij je kunt denken aan trainingen, pilot-activiteiten of instrumenten, worden gedeeld met het werkveld.
In het najaar van 2025 starten de eerste twee PLG's, rondom de thema's “gespecialiseerd onderwijs” en “mbo”. Begin 2026 zullen er ook PLG's rondom “culturele ontwikkeling" en “meerstemmigheid” van start gaan.
Wat is de rol van Kunstloc Brabant?
Wij ondersteunen op provinciaal niveau het toegankelijk maken en verstevigen van kunst en cultuur in het onderwijs. Dit doen we o.a. door:
- Organisatie van kennis- en inspiratiesessies
- Aanjagen en verstevigen van provinciale netwerken
- Ontwikkelen van instrumenten en kennisdossiers over actuele thema’s
- Monitoren van cultuureducatie in Brabant
- Het publiceren van inspiratie-artikelen met voorbeelden uit de praktijk
Voor wie is Kunstloc Brabant er?
Je kunt voor vragen over cultuureducatie bij Kunstloc Brabant aankloppen als je werkt als:
- Intermediair / cultuurcoach
- Kunstvakdocent
- Kunstenaar in de klas
- Medewerker bij een culturele instelling
- Beleidsadviseur bij een gemeente
Actueel
Agenda
ICC-cursus regio De Kempen 2025
cursus cultuurcoördinator voor leerkrachten in het primair onderwijs
02 apr. 2026
Basistraining CmK | coachende vaardigheden
coachende vaardigheden en gesprekstechnieken voor intermediairs en cultuurprofessionals
21 mei 2026
Training cultuurcoördinator voortgezet onderwijs
til cultuuronderwijs naar een hoger plan
Nice-café 'Vermogens en bouwstenen voor cultuureducatie'
kennisbijeenkomst voor intermediairs cultuureducatie
25 jun. 2026
Training cultuurcoördinator mbo
maak cultuureducatie zichtbaar en betekenisvol binnen jouw mbo-instelling
08 jun. 2026
Voor de klas in het gespecialiseerd onderwijs
training voor cultuurprofessionals en kunstvakdocenten die willen werken in het gespecialiseerd onderwijs
Volg de laatste trends & ontwikkelingen
Vijf jaar Méér Muziek in de Klas Hoeksche Waard: doorlopende leerlijn voor 7000 kinderen
Op 17 oktober vierde de Hoeksche Waard een muzikaal jubileum: het vijfjarig bestaan van het MuziekAkkoord Hoeksche Waard. In het bijzijn van leerlingen, leerkrachten, de muziekschool, de wethouder en partners werd gevierd dat inmiddels in de regio structureel muziekonderwijs wordt gegeven op ruim tachtig procent van de basisscholen. De betrokken partijen hebben besloten hun samenwerking uit te breiden met een vernieuwd MuziekAkkoord.
Zo’n 7000 kinderen profiteren nu al van het muziekonderwijs. ‘En dat aantal gaat alleen maar groeien,’ zegt Marieke de Vries, coördinator van Muziekschool Hoeksche Waard, vastberaden. De effecten van vijf jaar structureel muziekonderwijs zijn volgens de muziekschool al goed merkbaar. ‘We merken dat kinderen nu veel makkelijker meezingen,’ zegt Marieke. In het kader van de Rijke Schooldag wordt ook uitgebreid naar andere disciplines, zoals theater en dans.
12-11-2025,
Bron: Meer muziek in de klas
Professionele leergemeenschap (PLG) technologie in het muziekonderwijs.
Vanuit het MuziekopleidersAkkoord werkt Méér Muziek in de Klas aan het versterken van technologie en digitale didactiek binnen het muziekonderwijs. De ontwikkelingen in het onderwijsveld gaan razendsnel. Denk aan de groei van het aanbod aan digitale tools, de opkomst van AI en de introductie van nieuwe kerndoelen voor digitale geletterdheid.
In de Willem Twee Studios in Den Bosch werd tijdens een bijeenkomst het startschot gegeven voor een gemeenschap van experts die onderzoeken welke mogelijkheden technologie biedt voor het muziekonderwijs en hoe die te benutten ‘We hebben veel ideeën uitgewisseld, veel kennis opgedaan en een mooie agenda bepaald voor de PLG,’ concludeert Docent en onderzoeker Fabian Westzaan tevreden.
12-11-2025,
Bron: Meer Muziek in de Klas
Thuishoren in het kunstonderwijs: Kunstzone 4 is uit
Wie zich gezien voelt, durft zich te laten zien. Maar wat als je jezelf nergens terugziet? In het nieuwe nummer van Kunstzone onderzoeken we wat het betekent om je thuis te voelen in het kunstonderwijs en wat daarvoor nodig is.
In kunstonderwijs gaat het niet alleen om kennis en techniek, maar ook om verhalen, perspectieven en ruimte voor identiteit. Kunstzone 4 stelt daarom de vraag: welke spiegels en ramen heb jij gekregen en welke bied jij aan je leerlingen aan?
11-11-2025,
Bron: Kunstzone
Wil je ondersteuning, inspiratie of advies?
Neem gerust contact op met één van onze adviseurs.











