Kunstloc Brabant vindt het belangrijk dat alle kinderen en jongeren via het onderwijs toegang krijgen tot kunst en cultuur. Dit is niet vanzelfsprekend. Daarom zetten we in op een stevige basis voor cultuureducatie in het onderwijs. Wij dragen daarom zorg voor de uitvoering van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit, in samenwerking met diverse (lokale) partners in Brabant. Ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.
Wij werken momenteel aan
Jill Heesbeen
Cultuureducatie met Kwaliteit
In opdracht van de provincie Noord-Brabant voert Kunstloc het landelijke programma Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) uit. Deze regeling zet in op verbetering van cultuureducatie voor alle leerlingen in Nederland. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is initiatiefnemer en opdrachtgever van het programma. Het Fonds voor Cultuurparticipatie is verantwoordelijk voor de toekenning van de rijkssubsidie. Alleen een provincie, grote regio of gemeente vanaf 90.000 inwoners kan een aanvraag indienen. Kunstloc Brabant heeft namens 52 gemeenten een aanvraag ingediend voor CmK4. Lokale intermediairs zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van CmK in hun gemeente. Zij kunnen hierbij gebruik maken van de taal, visie en instrumenten van Cultuurtraject Brabant.
Professionele leergemeenschappen (PLG's)
In CmK4 gaan we aan slag met het werken in Professionele Leergemeenschappen (PLG's). In een PLG werken we aan een actueel vraagstuk uit de praktijk, voor én met het werkveld. Deelnemers aan een leergemeenschap onderzoeken een onderwerp en vertalen dit naar de onderwijspraktijk. De leergemeenschappen zijn een afspiegeling van het werkveld, aangevuld met experts uit andere domeinen. De opbrengsten van de leergemeenschappen, waarbij je kunt denken aan trainingen, pilot-activiteiten of instrumenten, worden gedeeld met het werkveld.
In het najaar van 2025 starten de eerste twee PLG's, rondom de thema's “gespecialiseerd onderwijs” en “mbo”. Begin 2026 zullen er ook PLG's rondom “culturele ontwikkeling" en “meerstemmigheid” van start gaan.
Wat is de rol van Kunstloc Brabant?
Wij ondersteunen op provinciaal niveau het toegankelijk maken en verstevigen van kunst en cultuur in het onderwijs. Dit doen we o.a. door:
- Organisatie van kennis- en inspiratiesessies
- Aanjagen en verstevigen van provinciale netwerken
- Ontwikkelen van instrumenten en kennisdossiers over actuele thema’s
- Monitoren van cultuureducatie in Brabant
- Het publiceren van inspiratie-artikelen met voorbeelden uit de praktijk
Voor wie is Kunstloc Brabant er?
Je kunt voor vragen over cultuureducatie bij Kunstloc Brabant aankloppen als je werkt als:
- Intermediair / cultuurcoach
- Kunstvakdocent
- Kunstenaar in de klas
- Medewerker bij een culturele instelling
- Beleidsadviseur bij een gemeente
Actueel
Agenda
02 apr. 2026
Basistraining CmK | coachende vaardigheden
coachende vaardigheden en gesprekstechnieken voor intermediairs en cultuurprofessionals
21 mei 2026
Training cultuurcoördinator voortgezet onderwijs
til cultuuronderwijs naar een hoger plan
25 jun. 2026
Training cultuurcoördinator mbo
maak cultuureducatie zichtbaar en betekenisvol binnen jouw mbo-instelling
08 jun. 2026
Voor de klas in het gespecialiseerd onderwijs
training voor cultuurprofessionals en kunstvakdocenten die willen werken in het gespecialiseerd onderwijs
Online bijeenkomst Evi 3.0
Laat je online bijpraten over de vernieuwde Evi 3.0
Volg de laatste trends & ontwikkelingen
Cultuurkrant 36: kunst en creatieve fantasie als uitweg
In de boordevolle Cultuurkrant gaan we in gesprek met grote namen, zoals schrijver Arthur Japin, choreograaf, theatermaker en community artist Jordy Dik, en hoogleraar cultuureducatie Edwin van Meerkerk. We duiken in de keten van talentontwikkeling (steeds meer centra voor de kunsten en muziekscholen stoppen met individuele muzieklessen), in buitenlands beleid voor cultuureducatie (de meeste landen hanteren leerlijnen per kunstdiscipline) en in de mogelijkheid om jongeren met mentale problemen te ondersteunen via kunst- en cultuurbeoefening.
17-12-2025,
Bron: LKCA
Cultuureducatie, illustratie: Tosca van der Weerden
Als het om cultuuronderwijs gaat, is Nederland een buitenbeentje
De meeste Europese landen passen meer wettelijke sturing toe dan Nederland als het gaat om cultuuronderwijs. Nederland presenteert zich altijd graag als gidsland, maar het kan absoluut geen kwaad om ons eens goed te laten informeren en inspireren door onze Europese buren. Het laatste in een reeks artikelen van het LKCA over het veiligstellen van beleid en budget voor cultuureducatie en amateurkunst.
Nederland is een vreemde eend in de bijt. De meeste Europese landen passen meer wettelijke sturing toe dan Nederland als het gaat om hun onderwijs, inclusief het cultuuronderwijs. Bijvoorbeeld door het verplichten van een minimumaantal afzonderlijke kunstvakken, van concrete leerlijnen en leerdoelen per kunstvak en van een minimumaantal lesuren. Dat beperkt misschien de scholen in hun vrijheid en flexibiliteit, maar het garandeert wel dat alle leerlingen en scholieren in de basis hetzelfde cultuuronderwijs krijgen en dat het cultuuronderwijs niet voortdurend hoeft te wedijveren met andere vakken binnen het curriculum.
17-12-2025,
Bron: LKCA
Directeur Theaterspoor bij afscheid koninklijk onderscheiden
Marc Isphording is zondagavond verrast met een koninklijke onderscheiding. De directeur van Stichting Theaterspoor uit Uden is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Hij kreeg de onderscheiding bij zijn afscheid van de stichting. Isphording is vanaf de oprichting van Theaterspoor in 2002 de drijvende kracht geweest achter honderden professionele kindervoorstellingen kriskras door Uden, Landerd en Boekel. Met veel enthousiasme organiseerde hij die kleinschalige voorstellingen in wijk- en dorpshuizen, scholen en andere gemeenschappelijke plekken.
16-12-2025,
Bron: DTV Nieuws
Wil je ondersteuning, inspiratie of advies?
Neem gerust contact op met één van onze adviseurs.











