Kunstloc Brabant vindt het belangrijk dat alle kinderen en jongeren via het onderwijs toegang krijgen tot kunst en cultuur. Dit is niet vanzelfsprekend. Daarom zetten we in op een stevige basis voor cultuureducatie in het onderwijs. Wij dragen daarom zorg voor de uitvoering van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit, in samenwerking met diverse (lokale) partners in Brabant. Ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.
Wij werken momenteel aan
Jill Heesbeen
Cultuureducatie met Kwaliteit
In opdracht van de provincie Noord-Brabant voert Kunstloc het landelijke programma Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) uit. Deze regeling zet in op verbetering van cultuureducatie voor alle leerlingen in Nederland. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is initiatiefnemer en opdrachtgever van het programma. Het Fonds voor Cultuurparticipatie is verantwoordelijk voor de toekenning van de rijkssubsidie. Alleen een provincie, grote regio of gemeente vanaf 90.000 inwoners kan een aanvraag indienen. Kunstloc Brabant heeft namens 52 gemeenten een aanvraag ingediend voor CmK4. Lokale intermediairs zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van CmK in hun gemeente. Zij kunnen hierbij gebruik maken van de taal, visie en instrumenten van Cultuurtraject Brabant.
Professionele leergemeenschappen (PLG's)
In CmK4 gaan we aan slag met het werken in Professionele Leergemeenschappen (PLG's). In een PLG werken we aan een actueel vraagstuk uit de praktijk, voor én met het werkveld. Deelnemers aan een leergemeenschap onderzoeken een onderwerp en vertalen dit naar de onderwijspraktijk. De leergemeenschappen zijn een afspiegeling van het werkveld, aangevuld met experts uit andere domeinen. De opbrengsten van de leergemeenschappen, waarbij je kunt denken aan trainingen, pilot-activiteiten of instrumenten, worden gedeeld met het werkveld.
In het najaar van 2025 starten de eerste twee PLG's, rondom de thema's “gespecialiseerd onderwijs” en “mbo”. Begin 2026 zullen er ook PLG's rondom “culturele ontwikkeling" en “meerstemmigheid” van start gaan.
Wat is de rol van Kunstloc Brabant?
Wij ondersteunen op provinciaal niveau het toegankelijk maken en verstevigen van kunst en cultuur in het onderwijs. Dit doen we o.a. door:
- Organisatie van kennis- en inspiratiesessies
- Aanjagen en verstevigen van provinciale netwerken
- Ontwikkelen van instrumenten en kennisdossiers over actuele thema’s
- Monitoren van cultuureducatie in Brabant
- Het publiceren van inspiratie-artikelen met voorbeelden uit de praktijk
Voor wie is Kunstloc Brabant er?
Je kunt voor vragen over cultuureducatie bij Kunstloc Brabant aankloppen als je werkt als:
- Intermediair / cultuurcoach
- Kunstvakdocent
- Kunstenaar in de klas
- Medewerker bij een culturele instelling
- Beleidsadviseur bij een gemeente
Actueel
Agenda
02 apr. 2026
Basistraining CmK | coachende vaardigheden
coachende vaardigheden en gesprekstechnieken voor intermediairs en cultuurprofessionals
21 mei 2026
Training cultuurcoördinator voortgezet onderwijs
til cultuuronderwijs naar een hoger plan
NICE-café 'Vermogens en bouwstenen voor cultuureducatie'
kennisbijeenkomst voor intermediairs cultuureducatie
25 jun. 2026
Training cultuurcoördinator mbo
maak cultuureducatie zichtbaar en betekenisvol binnen jouw mbo-instelling
08 jun. 2026
Voor de klas in het gespecialiseerd onderwijs
training voor cultuurprofessionals en kunstvakdocenten die willen werken in het gespecialiseerd onderwijs
Volg de laatste trends & ontwikkelingen
Geen klaslokaal, maar theaterzaal: kunst verdiept burgerschap bij ROC Nijmegen
Hoe geef je burgerschapsonderwijs vorm op een manier die binnenkomt bij studenten? Bij ROC Nijmegen hebben ze daar een krachtig antwoord op: het programma Persoonlijk Burgerschap, waarin kunst en cultuureducatie een belangrijke rol spelen. Het doel: studenten helpen om zich bewust te worden van zichzelf, hun omgeving en hun rol in de samenleving.
03-12-2025,
Bron: Cultuur Oost
Hoe RICK van klassieke cursusinstelling naar creatieve verbinder transformeerde
In het nieuwe inspiratieverhaal van Cultuurconnectie aandacht voor RICK uit Weert. RICK maakte de draai van een klassieke cursusinstelling naar een organisatie in verbinding met onderwijs en sociaal domein. Het brengt veel moois teweeg, zowel in de organisatie als in de regio. RICK weet zo goed verschillende domeinen te verbinden, dat gemeenten uit Midden-Limburg bij hen aankloppen met sociale vraagstukken.
ICK was decennialang een cursusinstelling pur sang, maar liet die aanpak rond de eeuwwisseling los. Directeur-bestuurder Frank Rademakers erkent dat zo’n nieuwe en overstijgende aanpak vraagt om een cultuurverandering. Een belangrijke factor is dat RICK niet denkt in grenzen tussen disciplines en domeinen. ‘Als grenzen vervagen, ontstaan er nieuwe creatieve verbindingen.’
03-12-2025,
Bron: Cultuurconnectie
Cultuurparticipatie | Illustratie: Jeroen Nissen
De Duitse Muziekraad waarschuwt voor ernstig tekort aan muziekdocenten
Muziekonderwijs staat al jaren onder druk in Nederland, maar nu gaan ook in Duitsland de alarmbellen. De Duitse Muziekraad waarschuwt voor een ernstig tekort aan jonge musici. Uit een recent onderzoek - de MiKADO Music studie - blijkt dat over tien jaar driekwart van de vacatures bij muziekscholen onvervuld zullen zijn.
De Duitse Muziekraad wil actie ondernemen om het tij te keren. Samen met de Vereniging van Duitse Muziekscholen en de Duitse Muziekacademies pleit de raad voor betere stageprogramma’s en aantrekkelijker arbeidsvoorwaarden in het muziekonderwijs.
02-12-2025,
Bron: NPO Klassiek
Wil je ondersteuning, inspiratie of advies?
Neem gerust contact op met één van onze adviseurs.











