Kunstloc Brabant vindt het belangrijk dat alle kinderen en jongeren via het onderwijs toegang krijgen tot kunst en cultuur. Dit is niet vanzelfsprekend. Daarom zetten we in op een stevige basis voor cultuureducatie in het onderwijs. Wij dragen daarom zorg voor de uitvoering van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit, in samenwerking met diverse (lokale) partners in Brabant. Ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.
Wij werken momenteel aan

Cultuureducatie met Kwaliteit
In opdracht van de provincie Noord-Brabant voert Kunstloc het landelijke programma Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) uit. Deze regeling zet in op verbetering van cultuureducatie voor alle leerlingen in Nederland. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is initiatiefnemer en opdrachtgever van het programma. Het Fonds voor Cultuurparticipatie is verantwoordelijk voor de toekenning van de rijkssubsidie. Alleen een provincie, grote regio of gemeente vanaf 90.000 inwoners kan een aanvraag indienen. Kunstloc Brabant heeft namens 52 gemeenten een aanvraag ingediend voor CmK4. Lokale intermediairs zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van CmK in hun gemeente. Zij kunnen hierbij gebruik maken van de taal, visie en instrumenten van Cultuurtraject Brabant.
Professionele leergemeenschappen (PLG's)
In CmK4 gaan we aan slag met het werken in Professionele Leergemeenschappen (PLG's). In een PLG werken we aan een actueel vraagstuk uit de praktijk, voor én met het werkveld. Deelnemers aan een leergemeenschap onderzoeken een onderwerp en vertalen dit naar de onderwijspraktijk. De leergemeenschappen zijn een afspiegeling van het werkveld, aangevuld met experts uit andere domeinen. De opbrengsten van de leergemeenschappen, waarbij je kunt denken aan trainingen, pilot-activiteiten of instrumenten, worden gedeeld met het werkveld.
In het najaar van 2025 starten de eerste twee PLG's, rondom de thema's “gespecialiseerd onderwijs” en “mbo”. Begin 2026 zullen er ook PLG's rondom “culturele ontwikkeling" en “meerstemmigheid” van start gaan.
Wat is de rol van Kunstloc Brabant?
Wij ondersteunen op provinciaal niveau het toegankelijk maken en verstevigen van kunst en cultuur in het onderwijs. Dit doen we o.a. door:
- Organisatie van kennis- en inspiratiesessies
- Aanjagen en verstevigen van provinciale netwerken
- Ontwikkelen van instrumenten en kennisdossiers over actuele thema’s
- Monitoren van cultuureducatie in Brabant
- Het publiceren van inspiratie-artikelen met voorbeelden uit de praktijk
Voor wie is Kunstloc Brabant er?
Je kunt voor vragen over cultuureducatie bij Kunstloc Brabant aankloppen als je werkt als:
- Intermediair / cultuurcoach
- Kunstvakdocent
- Kunstenaar in de klas
- Medewerker bij een culturele instelling
- Beleidsadviseur bij een gemeente
Actueel
Agenda
Voorbij vooroordelen
tweedaagse training met tools en kennis om maatschappelijke kwesties te bespreken
19 nov. 2025
ICC-cursus regio De Kempen 2025
cursus cultuurcoördinator voor leerkrachten in het primair onderwijs
02 apr. 2026
Basistraining CmK | coachende vaardigheden
coachende vaardigheden en gesprekstechnieken voor intermediairs en cultuurprofessionals
21 mei 2026
Training cultuurcoördinator voortgezet onderwijs
til cultuuronderwijs naar een hoger plan
25 jun. 2026
Training cultuurcoördinator mbo
maak cultuureducatie zichtbaar en betekenisvol binnen jouw mbo-instelling
08 jun. 2026
Voor de klas in het gespecialiseerd onderwijs
training voor cultuurprofessionals en kunstvakdocenten die willen werken in het gespecialiseerd onderwijs
Volg de laatste trends & ontwikkelingen
Cultuurparticipatie, illustratie: Narjes Mohammadi
Onderzoek Mark Mieras: ‘Dans is een fysieke en mentale multitool’
Dans heeft een brede en positieve invloed op de hersenen van leerlingen. Dat is de conclusie van een literatuurstudie van Mark Mieras. In een artikel zet de wetenschapsjournalist, aan de hand van verschillende studies, de voordelen van méér dans in de klas op een rijtje. ‘Dans heeft zeer uiteenlopende positieve effecten. Het is een fysieke en mentale multitool.’
Resultaten en toekomstplannen in het Huis van het Dansonderwijs
Tijdens de Nederlandse Dansdagen in Maastricht was het Theater aan het Vrijthof één dag het Huis van het Dansonderwijs. Leraren, vakdocenten, studenten en andere onderwijsprofessionals uit de danswereld kwamen samen voor een dag vol ontmoeting, kennisuitwisseling en inspiratie.
Het doel van deze dag was het verder uitbouwen van het DansopleidersAkkoord, dat in oktober 2023 werd ondertekend door verschillende bacheloropleidingen Docent Dans, dansgezelschappen en dansinstellingen. In het Huis van het Dansonderwijs wordt ook gekeken naar de toekomst. In 2026 gaat het DansopleidersAkkoord zich richten op het stimuleren van regionale samenwerkingen.
29-10-2025,
Bron: Meer muziek in de klas
Een jaar na de Bestuurlijke Afspraken Cultuurbeoefening: trends, nieuwe inzichten en de koers naar 2029
Eind 2024 werden de Bestuurlijke Afspraken Cultuurbeoefening 2025-2028 ondertekend. Bijna een jaar later zien we nieuwe ontwikkelingen in het veld ontstaan. Sluiten deze ontwikkelingen ook aan op de ambities uit de bestuurlijke afspraken? Zien we knelpunten? En wat verwachten we van de komende jaren?
De afspraken richten zich op drie ambities: een sterk ecosysteem voor cultuurbeoefening, het centraal stellen van de beoefenaar, en het verbinden van cultuur met maatschappelijke opgaven. Diverse opgaven zijn gestart, zoals cultuureducatie, talentontwikkeling, huisvesting en het Verdrag van Faro. Ook wordt gekeken naar politieke aandacht voor cultuur in aanloop naar de verkiezingen van 2025. Gemeenten spelen een cruciale rol, maar staan onder financiële druk. Een gezamenlijke visie is nodig voor duurzame impact na 2029.
22-10-2025,
Bron: LKCA
Wil je ondersteuning, inspiratie of advies?
Neem gerust contact op met één van onze adviseurs.











